Czytasz dzięki

H. Cegielski opracował innowacyjną technologię

PAP, DI
opublikowano: 25-04-2020, 14:25

Innowacyjna technologia bazująca na węgliku krzemu, wykorzystana do opracowania wysokosprawnych urządzeń dla elektrycznych zespołów trakcyjnych – taki jest efekt prac badawczo-rozwojowych zakończonych przez spółkę H. Cegielski Energocentrum i jej partnera MMB Drives.

Spółka H.Cegielski-Poznań S.A. poinformowała, że przedsięwzięcie było realizowane w ramach projektu Innotabor przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zdaniem prezesa H.Cegielski-Poznań S.A. Rafała Kreduszyńskiego, opracowane w Polsce, "rewolucyjne pod względem technologicznym" rozwiązanie ma szanse na dobry odbiór nie tylko na rodzimym rynku, ale i u zagranicznych partnerów.

"Opracowaliśmy falownik trakcyjny SiC. Dzięki zastosowaniu technologii półprzewodników z węglika krzemu (SiC – silicon carbide), stworzony został mniejszy, lżejszy, bardziej wydajny i niezawodny system napędowy oraz system zasilania do elektrycznych zespołów trakcyjnych, zapewniający bezgłośną pracę przy osiąganej sprawności energetycznej >98,5 proc. Urządzenie może być z powodzeniem wykorzystywane do napędów wielosystemowych oraz napędów kolei dużych prędkości" – powiedział Rafał Kreduszyński.

Jak podano, nową technologię wyróżnia modułowa konstrukcja umożliwiająca korzystne, równomierne rozłożenie ciężaru na powierzchni dachowej, symetryczne do osi jazdy pociągu. Praca tranzystorów wykonanych z węglika krzemu jest niesłyszalna dla ludzkiego ucha, co wpłynie na komfort pasażerów. Urządzenie spełnia też rygorystyczne normy kolejowe w zakresie kompatybilności energetycznej.

Prezes H. Cegielski Energocentrum Maciej Juskowiak wyjaśnił, że opracowane urządzenie to rozwiązanie wpływające na komfort pasażerów – falownik odpowiadający za sterowanie silnikiem jest niesłyszalny dla ludzkiego ucha. Poza tym mniejsze gabaryty, mniejsza masa urządzenia oraz jego modułowa konstrukcja pozwalają np. na wygospodarowanie większej ilości miejsca w przestrzeni pasażerskiej.

Jak podano, do sterowania napędem trakcyjnym zastosowana została innowacyjna metoda sterowania multisklarnego, opracowana przez prof. Zbigniewa Krzemińskiego, prezesa MMB Drives. Zapewnia ona uzyskanie najwyższej precyzji sterowania silnikami trakcyjnymi. Opracowana w Cegielskim technologia napędowa i zasilania, dzięki pełnej regulacji prądu wchodzącego do systemu, może współpracować z różnymi systemami generacji energii elektrycznej – w tym przyszłościowych ogniw paliwowych. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane