Czytasz dzięki

Hałas groźny prawie tak jak smog

opublikowano: 29-04-2019, 22:00

Na brak ciszy narzeka co trzeci badany. Jak mogą im pomóc pracodawcy?

W pierwszym półroczu 2018 r. Kowalscy spędzili na L4 prawie 87 mln dni, o ponad 2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2017 — wynika z danych ZUS. Jednym z powodów absencji chorobowych są biura, z których tylko 2 proc. spełnia wymogi ergonomii. Problemem są niewygodne fotele, złe oświetlenie, brak prywatności i zieleni czy szwankująca klimatyzacja. Ale nie tylko. Coraz częściej przeszkadza nam również hałas, który zaraz po smogu jest największym zagrożeniem środowiskowym dla zdrowia i życia człowieka.

Na brak komfortu akustycznego skarży się co trzeci badany przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC. Przy dłuższym przebywaniu w zgiełku efektywność spada o 66 proc. Kakofonia dźwięków jest przyczyną zachorowań ponad 100 mln Europejczyków rocznie.

— Hałas może powodować pogorszenie i utratę słuchu, ale wywołuje także zaburzenia snu i koncentracji, zmniejsza wydolność intelektualną, skutkuje rozdrażnieniem, bólami głowy, niepokojem i zaburzeniami orientacji przestrzennej — mówi dr Grażyna Bartnik, specjalista audiolog i foniatra.

Hałas doskwiera przede wszystkim pracownikom fizycznym,bo pełno go w zakładach produkcyjnych, ale często doskwiera też w gospodarstwach rolnych, ogrodnictwie, sadownictwie i leśnictwie. Dlatego np. Husqvarna za punkt honoru obrała sobie produkcję jak najcichszych maszyn, urządzeń i akcesoriów. Traktuje to jako element swojej społecznej odpowiedzialności. Ostatnio spółka zainicjowała kampanią „Umówmy się na ciszę”, mającą zredukować decybele w naszym otoczeniu. Firma zachęca właścicieli przydomowych ogrodów, ale i firmy zajmujące się zielenią w miastach, do korzystania ze sprzętu akumulatorowego, który oferuje większy komfort akustyczny.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane