Halo, tu radio Wirtualna Polska

Karol JedlińskiKarol Jedliński
opublikowano: 2015-05-28 00:00

Giełdowa spółka małymi kroczkami okopuje się w kolejnym przyczółku. Teraz bierze na celownik umuzykalnionych i mobilnych.

„Raz i dwa, raz i dwa/ Dziewczynka Wojenka na imię ma” — tak zaczyna się utwór „Wojenka” zespołu Lao Che, będącego na szczycie listy przebojów Programu III Polskiego Radia. Teraz okazuje się, że radiowa wojenka rozgrywa się także w świecie internetu. Grupa Wirtualna Polska (GWP), zasilona właśnie kwotą ponad 100 mln zł zebraną od giełdowych inwestorów, kupiła właśnie dwie czołowe polskie internetowe stacje radiowe: OpenFM (sprzedającym była spółka zależna Naspersa, właściciela Allegro) oraz PolskaStacja.pl. W ten sposób zbroi się do dalszej walki o prymat w polskiej sieci.

Puszka Pandory

W sumie za każdego użytkownika radiowych serwisów GWP zapłaciła nieco ponad 5 zł. Obie stacje miesięcznie odwiedza 0,76 mln użytkowników, generujących 90 mln odsłon. GWP wyłożyła na stół niespełna 4 mln zł. Niewiele czy wiele? Jacek Świderski zapowiada kolejne przejęcia, a te obecne ocenia jako inwestycję w użytkowników słuchających muzyki w nowoczesny sposób.

— Łączymy konsumpcję radia, jako medium tła, z konsumpcją internetu — tłumaczy prezes GWP. Powołuje się przy tym na przykład amerykańskiej stacji Pandora, która odpowiada za znaczną część czasu, jaką użytkownicy smartfonów i tabletów spędzają, używając aplikacji mobilnych. Problem w tym, że Pandora — przy rosnących przychodach — od 15 lat ma problem z rentownością.

Światło w eterze

— Jak rozumiem, OpenFM i PolskaStacja.pl mają spełnić dwojaką rolę. Jedna to wciąż walka GWP z Grupą Onet o palmę pierwszeństwa na każdym polu. Druga to nowe miejsce do świecenia reklamami, które GWP coraz skuteczniej pozyskuje — zaznacza jeden z inwestorów internetowych. Rzeczywiście, według marcowego Megapanelu, w liczbie użytkowników w ruchu mobilnym GWP wciąż przegrywa z Onetem. Jednak przejęcie stacji radiowych będzie też wyzwaniem m.in. dla Interii, będącej w grupie kapitałowej Bauera, właściciela RMF FM oraz Agory mającej Tubę.fm. Jacek Świderski już zapowiada, że nowe stacje pod skrzydłami GWP zaczną przesyłać w e-eter nie tylko muzykę, ale również własne treści. Oczywiście przetykane reklamami — paradoksalnie internetowe radia najwięcej przychodów mają z… reklam wideo. © Ⓟ