Holenderski Ahold wychodzi z Polski

Wiktor Szczepaniak
05-12-2006, 00:00

Holendrzy nie byli usatysfakcjonowani pozycją w Polsce. Dlatego za 375 mln EUR chcą spakować walizki.

Przyspiesza od dawna oczekiwana konsolidacja na polskim rynku handlu. W lipcu decyzję o wycofaniu się z Polski podjęła francuska Grupa Casino (Geant, Leader Price). Teraz na sprzedaż polskiego oddziału francuskiej grupie Carrefour zdecydował holenderski koncern Ahold.

— Grupa Carrefour podpisała umowę o przejęciu firmy Ahold Polska za 375 mln EUR — informuje Maria Cieślikowska, rzecznik Carrefour Polska.

Firma należy do czołowych graczy w handlu artykułami spożywczymi, ale jej udziały — według ekspertów firmy konsultingowej PMR — sięgają około 2,5 proc. Dla porównania, udział największej sieci detalicznej w Polsce — Biedronki — szacowany jest na blisko 3 proc.

Eksperci wieszczą nieuchronną konsolidację polskiego handlu, która najwyraźniej właśnie ruszyła.

— Rywalizację na rynku wygrają ci, którym uda się osiągnąć dużą skalę działania. Moim zdaniem, za kilka lat na polskim rynku zostanie 4-6 dużych operatorów sieci super- i hipermarketów i 3-4 dużych operatorów sieci dyskontowych, delikatesowych oraz sklepów typu convenience (małe sklepy na podręczne zakupy) — prognozuje Andrzej Faliński, sekretarz Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Przejęcie polskich sieci Aholda (Albert, Hypernova) pozwoli Carrefourowi skokowo zwiększyć sprzedaż — o ponad 591 mln EUR, dzięki czemu powinien zbliżyć się, a może nawet przegonić obecnych liderów handlu dóbr szybko zbywalnych, a więc Jeronimo Martins i Tesco Polska (uwzględniając przejęcie Leader Price). Dzięki przejęciu sieci Geant o miejsce na podium będzie jednak walczyć także niemiecki Real (część Grupy Metro).

Decyzja Aholda ma wymiar międzynarodowy. Anders Moberg, prezes koncernu, tłumaczy, że wycofanie się z Polski jest efektem strategicznego przeglądu działalności detalicznej w wielu krajach. Koncern ogłosił, że wycofa inwestycje z Polski i Słowacji, bo nie został w tych krajach numerem jeden czy dwa. W Europie Środkowej Ahold zamierza skoncentrować się na działalności w Czechach, gdzie osiągnął pozycję lidera.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Holenderski Ahold wychodzi z Polski