Holendrzy kupili polskie biszkopty

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2017-07-31 22:00
zaktualizowano: 2017-07-31 19:20

Delicpol, uznanego producenta ciastek private label, kupiła firma Continental Bakeries, która od początku była faworytem procesu sprzedaży

Resource Partners ma dobrą passę. Fundusz miesiąc temu sprzedał swoje udziały w firmie Melvit, producencie kasz i płatków, Polfoodowi, grupie inwestorów z okolic Ostrołęki. Teraz dopina sprzedaż Delicpolu, producenta ciastek private label, w jednej z większych tegorocznych transakcji na rynku spożywczym w Polsce. Fundusz podpisał w piątek umowę sprzedaży udziałów w Delicpolu. Kupującym jest Continental Bakeries, pochodzący z Holandii producent ciastek private label, sprzedający produkty na rynkach zachodnioeuropejskich. Do zamknięcia transakcji potrzebna jest jeszcze zgoda urzędu antymonopolowego.

FRAGMENT WIĘKSZEJ UKŁADANKI:  Sprzedaż Delicpolu, którego prezesem jest Marcin Czarnecki, to nie ostatni ruch konsolidacyjny na rynku ciastek. Rynek spodziewa się, że kolejnym podmiotem w kolejce do sprzedaży będzie Dr Gerard, należący do funduszu Bridgepoint.
Fot. ARC

Pod własną marką

Continental Bakeries intensywnie rozgląda się za przejęciami od roku, gdy spółkę kupiły Goldman Sachs Merchant Banking Division wraz z funduszem private equity Silverfern. Nowi właściciele postawili na szybki międzynarodowy rozwój. Delicpol był naturalnym celem dla Holendrów, którzy do tej pory niezbyt aktywnie rozwijali działalność w regionie Europy Środkowej. Resource Partners był inwestorem w Delicpolu przez pięć lat, od 2012 r. Proces sprzedaży wystartował na początku 2017 r. Głównymi zainteresowanymi byli producenci ciastek private label do tej pory nieobecni w Polsce, dla których inwestycja w Delicpol mogła być przepustką do wejścia na rynek polski i do regionu. Wśród zainteresowanych wymieniano Groupe Poult, francuskiego producenta ciastek private label, oraz jego niemiecki odpowiednik — Griesson de Beukelaer.

Biszkoptowy lider

Delicpol ma ok. 7-procentowy udział w rynku ciastek w Polsce, wynika z danych PwC. Firma jest liderem w produkcji biszkoptów z galaretką oblewanych czekoladą, sprzedawanych pod markami własnymi sieci handlowych i jest obecna praktycznie we wszystkich sieciach działających w Polsce. Gdy Resource Partners wchodził do spółki w 2012 r., postawił przed nią zadanie rozszerzenia grup produktowych i zwiększenia wolumenów. Jednym ze sposobów realizacji tej strategii były przejęcia. W 2013 r. Delicpol kupił Cuprod z Kluczborka, swojego bezpośredniego konkurenta w segmencie biszkoptów z czekoladą. Dwa lata później sfinalizował kolejną akwizycję — firmy Chojecki, która umożliwiła mu dywersyfikację asortymentu m.in. na amerykanki (ciasteczka z kawałkami czekolady) czy pierniczki. Te dwie akwizycje zwiększyły przychody Delicpolu o ok. 15 proc. (spółka miała ok. 250 mln zł przychodów na koniec 2016 r.) oraz włączyły do grupy nowoczesny zakład produkcyjny zlokalizowany w okolicy Skierniewic. Delicpol rozwinął też w ostatnich latach ofertę ciastek śniadaniowych. Pod rządami funduszu spółka podwoiła eksport, który teraz wynosi ok. 30 proc. sprzedaży. Wejście kapitałowe Continental Bakeries do Delicpolu powinno być dobrą wiadomością dla pracowników. Zagraniczny inwestor będzie mógł zwiększyć sprzedaż produktów polskiej firmy w swoich kanałach sprzedaży na rynkach zachodnioeuropejskich. Będzie też mógł przenieść do zakładów Delicpolu część produkcji ze swoich dwunastu fabryk w Europie Zachodniej, zatrudniających w sumie 1,5 tys. pracowników.

Marki własne będą rosły najszybciej

Sprzedaż ciastek w Polsce wyniosła 145 mln kg w 2015 r., wynika z raportu PwC „Rynek ciastek w Polsce” z marca 2017 r. Sprzedaż produktów markowych wyniosła 68 mln kg, marek własnych — 64,2 mln kg, a pozostałe 13,2 mln kg sprzedaży ciastek to produkty oferowane luzem. Wartościowo rynek ciastek wyniósł 2,6 mld zł w 2015 r. Statystyczny Polak zjada 3,8 kg ciastek w ciągu roku, co jest stosunkowo niskim wskaźnikiem na tle Europy. Zdaniem ekspertów PwC, spożycie ciastek przez jednego mieszkańca będzie rosło w najbliższych latach przy wzroście cen podążającym za poziomem inflacji. PwC przewiduje, że rynek ciastek będzie rósł 1,7 proc. rocznie pod względem wolumenu oraz 3,1 proc. pod względem wartości w latach 2015-20. Z prognoz PwC wynika, że najszybciej rozwijającym się segmentem będą marki własne. Rynek jest rozdrobniony — trzej najwięksi producenci mają 40 proc. rynku. Doradcy z PwC spodziewają się więc jego konsolidacji.