Resource Partners schudnie o biszkopty

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2017-01-04 22:00

Fundusz rozgląda się za kupcem dla Delicpolu, krajowego potentata produkcji biszkoptów z galaretką.

Noworoczne postanowienia często obejmują rezygnację ze słodyczy. Partnerzy funduszu Resource Partners wpisali się w ten trend i z początkiem roku podjęli decyzję o sprzedaży Delicpolu, producenta ciastek. Wybrali właśnie doradcę — londyński butik William Blair. — Fundusz powinien w ciągu miesiąca wyjść na rynek z ofertą, tak by zakończyć transakcję przed wakacjami — mówi jeden z naszych rozmówców.

Delicpol, który miał 250 mln zł przychodów w 2016 r., ma 12 proc. rynku ciastek, licząc udziały wartościowo. Firma działa w niszy marek własnych, z której pochodzi 75 proc. jej przychodów. Połowa produkcji Delicpolu to biszkopty z galaretką w czekoladzie. Firma jest potentatem w tym obszarze — produkuje takie ciastka dla 97 proc. rynku. To z fabryki Delicpolu wyjeżdżają biszkopty z galaretką sprzedawane przez Lotte Wedel, które było pierwszym i przez lata jedynym producentem takich słodyczy w Polsce (prawa do marki Delicje ma obecnie koncern Mondelez). Eksport, głównie do krajów Unii Europejskiej, stanowi 35 proc. przychodów Delicpolu i jest bardzo rentowny, bo odpowiada za połowę zysków firmy. Jest też najbardziej perspektywicznym obszarem działalności ciastkarskiego potentata, bo umożliwia największe zwyżki. Resource Partners kupił Delicpol w 2012 r. i rozwijał firmę nie tylko organicznie, ale równieżpoprzez przejęcia — w grupie znalazły się w ciągu ostatnich lat firmy Cuprod i Chojecki. Fundusz wyciągnął z nich synergie i może zrestrukturyzowaną grupę ciastkarską sprzedać kolejnemu, większemu graczowi. Wybór londyńskiego butiku na doradcę przy transakcji sugeruje,że Resource Partners poszuka inwestora za granicą. Wśród potencjalnych nabywców mogą być zachodnioeuropejscy producenci ciastek, tacy jak niemieckie Griesson de Beukelaer, holenderskie Continental Bakeries czy hiszpańska Grupo Siro. Akwizycją mogą być też zainteresowane fundusze private equity. Przypomnijmy, że Resource Partners sprzedał w ubiegłym roku podobną firmę — Good Food, producenta wafli — czeskiemu funduszowi Hartenberg Holding. Wśród nabywców raczej nie będzie funduszu Bridgepoint, który może wystawić na sprzedaż firmę Dr Gerard, producenta ciastek, w połowie tego roku.

— Delicpol w ciągu ostatnich paru lat nie tylko umocnił się na pozycji lidera w produkcji biszkoptów z galaretką dla marek własnych, ale też mocno zainwestował w nowe kategorie. Dziś jego oferta obejmuje m.in. pierniki oraz ciastka śniadaniowe, coraz bardziej popularne wśród osób szukających zdrowej porannej przekąski. Firma mocno zwiększyła też eksport, jednocześnie stale poprawiając swoją rentowność. Te wszystkie czynniki powinny przyciągnąć zainteresowanie szerokiego grona inwestorów, zarówno strategicznych, jak i finansowych — mówi Piotr Grauer z KPMG. © Ⓟ

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 18.12.2015 r.

SYNERGIE: Fundusz dał sobie rok na wypracowanie synergii pomiędzy Delicpolem, Cuprodem i Chojeckim i wyznaczył koniec 2016 r. na rozpoczęcie sprzedaży ciastkarskiej grupy.