Spółka kurierska TNT zamierza sprzedać swoją dywizję logistyczną. Firma kupuje jednocześnie kolejne spółki kurierskie. To część nowej strategii przewoźnika.
Spółka TNT poinformowała o rozpoczęciu realizacji obszernego programu, mającego na celu ukierunkowanie strategii na podstawową działalność, jaką jest dostarczanie przesyłek ekspresowych na podstawie posiadanych przez firmę sieci transportowych — drogowej i lotniczej. Najważniejsze działania wynikające z nowego programu to deklaracja sprzedaży logistycznej części firmy i wykup z rynku własnych akcji na kwotę 1 mld euro.
TNT zamierza ukierunkować działalność na szybciej rozwijające się i przynoszące wyższą marżę usługi transportowe i kurierskie, a także zoptymalizować strukturę kapitału.
W dobre ręce
TNT zamierza przekazać całą strukturę swojego pionu logistyki nowemu właścicielowi, który zaproponuje ukierunkowany program rozwoju i zainwestuje w to odpowiednie środki. Przez cały czas trwania tego procesu TNT będzie nadal świadczyć klientom usługi logistyczne.
— Chociaż nasz pion logistyki działa prężnie, nie mieści się w strategicznej wizji przyszłości przedsiębiorstwa. Koncentrując się na dziale Express i sprzedając pion logistyki, będziemy mogli uprościć strukturę organizacyjną firmy. W ciągu najbliższych kilku miesięcy zostanie sporządzony plan umożliwiający dalsze obniżanie kosztów — mówi Peter Bakker, dyrektor generalny TNT.
Sprzedawany przez firmę TNT pion logistyki osiąga przychody wysokości 3,4 mld euro rocznie. Proces sprzedaży będzie koordynował bank inwestycyjny Goldman Sachs. Sprzedaż zaplanowano na drugą połowę 2006 r. Transakcja wymaga zgody akcjonariuszy TNT i zostanie skonsultowana z pracownikami zgodnie z obowiązującym prawem.
Warto dodać, że koncern zachowa niektóre elementy działalności logistycznej, które będą odpowiadały strategii działalności sieciowej. Dotyczy to nocnego transportu przesyłek oraz dostarczania części zamiennych do urządzeń zaawansowanych technicznie — obszary te przynoszą łączne przychody wysokości 300 mln euro rocznie.
Nowe spółki
Realizując założenia nowej strategii, TNT inwestuje w zakup nowych spółek. Obecnie firma przeprowadza zakup czołowej chińskiej firmy zajmującej się przewozem przesyłek i paczek, Hoau Logistics Group, z siedzibą w Heilongjiang. Finalizacja transakcji jest planowana na 2006 r. Obie firmy podpisały w tej sprawie list intencyjny.
Utworzona w 1995 r. firma Hoau aktualnie dysponuje najgęstszą prywatną siecią transportu drogowego w Chinach. Sieć Hoau obsługuje przeszło 160 tys. klientów z różnych sektorów przemysłowych. Firma prowadzi przeszło 1,1 tys. centrów logistycznych oraz dysponuje parkiem przeszło 3 tys. ciężarówek.
Kolejną inwestycją TNT jest zakup hiszpańskiego kuriera —spółki TG+. Inwestycja ta jest jednak uzależniona od zgody organów regulacyjnych. Planowany zakup TG+ rozszerzy i wzmocni działalność TNT na hiszpańskim rynku krajowym w zakresie usług kurierskich i dodatkowo rozwinie jej działalność kurierską na rynku międzynarodowym. Rynek hiszpański ma strategiczne znaczenie w Europie i cechuje się dużym potencjałem rozwojowym.
TG+ jest na rynku hiszpańskim trzecim co do wielkości spedytorem przesyłek przemysłowych, o przychodach na poziomie 120 mln euro. Łącznie w całym kraju ta sieć zatrudnia obecnie 2,6 tys. osób, prowadzi 57 centrów przeładunkowych.