Home.pl zagra ostro i na bogato

opublikowano: 03-09-2012, 00:00

Potentat rynku hostingu zapowiada akwizycje, nowe rynki i kuszenie biznesu. Do wydania ma ponad 100 mln zł

Kto powiedział, że w hostingu wieje nudą? Na uporządkowanym rynku czekają nas pierwsze większe przetasowania od kilku lat. Wszystko dzięki nowemu właścicielowi Home.pl. Lider usług hostingowych w Polsce (24 proc. udziału, łącznie z zależną spółką Premium.pl) szykuje się do ofensywy, wsparty siłą nowego właściciela.

Jest nim fundusz Amundi, bezpośrednio powiązany z inwestycyjnymi ramionami Credit Agricole i Societe Generale. Amundi w Polsce przyzwyczaił nas do tego, że pokorne czekanie na organiczne zwyżki pozostawia konkurencji.

— Home.pl w najbliższych miesiącach ma być agresywną spółką, grającą ostro. Jako fundusz nie mamy ograniczeń, jeśli chodzi o skalę ekspansji. Jeśli coś ma sens pod kątem strategicznym, szukamy sposobów, żeby to zdobyć — zastrzega Piotr Misztal, szef rady nadzorczej Home.pl, mianowany z ramienia inwestora.

Francuska szarża

Według informacji „PB”, Amundi za 57 proc. udziałów w Home.pl zapłacił jego trzem założycielom ponad 100 mln zł. Obecnie rozważa dokupienie reszty udziałów. Równocześnie instytucje związane z Amundi dały zielone światło na potężne inwestycje internetowej spółki.

— Ponad 100 mln zł na zakupy i inwestycje prowadzone przez Home.pl, i to w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy? Tak, to brzmi realnie — przyznaje Piotr Misztal. Marcin Kuśmierz, prezes Home.pl, oczekiwania i pomysł strategiczny na rozwój spółki, którą zarządza, porównuje do kroków Amundi po przejęciu Konsalnetu. Francuzi ostro ruszyli z kopyta, w kilka lat grupując pod jego skrzydłami kilkanaście firm ochroniarskich.

— Home.pl ma kilka dróg rozwoju. Akwizycje na rynku lokalnym nie będą dotyczyć tylko bezpośredniej konkurencji. Home.pl ma być dostawcą wszelkich usług online dla biznesu. Dlatego np. firmy rozwijające aplikacje pozwalające na choćby obsługę prawną, księgową czy prowadzenie gabinetu medycznego online też są na celowniku — tłumaczy Marcin Kuśmierz.

Uczestnicy rynku przekonują, że kilka miesięcy temu oferta kupna NetArtu (Nazwa.pl) trafiła na biurko Piotra Nowaka, założyciela i właściciela spółki. Jednak Nowak wycenił wicelidera polskiego rynku hostingu (niecałe 20 proc. udziału) proporcjonalnie dużo wyżej, niż Francuzi wyłożyli na Home.pl. I do transakcji nie doszło.

— Gracz numer 3, kontrolujący 12 proc. rynku, czyli AZ.pl, też nie jest na sprzedaż. Tu inwestorem jest niemiecki Key-Systems, dla którego AZ.pl to część dużego, europejskiego projektu. Pozostają mniejsi gracze — mówi Daniel Dryzek, analityk i inwestor na rynku domen.

Całość ekspansywnych planów dopełnia zagranica. Home.pl chce powielać modelbiznesowy w dużych europejskich krajach, takich jak Rosja, Niemcy czy Francja i Hiszpania.

Hamowanie liderów

Dziś grupa Home.pl to 300 tys. firm w bazie abonentów, 200 pracowników i coraz większe zyski oraz przychody. Lata mijają, a spółka podtrzymuje dwucyfrowe tempo rozwoju, choć nie jest to już kilkadziesiąt procent, ale kilkanaście. Plan na ten rok to 80 mln zł przychodów przy 15-procentowym wzroście i EBITDA na poziomie 28 mln zł, co oznacza wzrost o około 30 proc.

Marka Home.pl obsługuje niemal 0,5 mln domen z końcówką .pl, co daje jej 20,5 proc. udziałów rynku. Do tego dochodzi 3,6 proc. udziałów od przejętego dwa lata temu Premium.pl.

Ten ostatni pozwala osłabiać niekorzystny trend polegający na regularnym spadku udziałów liderów rynku hostingu. Jeszcze kilka lat temu Home.pl wraz z Nazwą.pl kontrolowali niemal 60 proc. domen, teraz jest to jedynie 40 proc. W tym czasie Premium. pl urósł kilkakrotnie. W zeszłym roku podwoił przychody do 3 mln zł.

— Home.pl może rosnąć poprzez dodawanie kolejnych usług. Sam rynek rejestracji nowych domen wytraca jednak dynamikę wzrostu. Nie zdziwię się, jeśli za pół roku, rok liczba domen.pl zacznie się zmniejszać. Tu swoje piętno odciska kryzys, patrząc na siłę nabywczą Niemców czy Francuzów, rejestracja domeny jest u nas około 10-krotnie droższa — przekonuje Daniel Dryzek.

W Polsce robi się ciasno

2,39

mln Tyle jest zarejestrowanych domen z końcówką .pl , co daje nam 6. miejsce w Europie, tuż za Francją i Włochami. Liderem są Niemcy z ponad 15 mln domen.

1,3

pkt proc. Taką część rynku obsługi domen straciła w porównaniu z II kw. 2011 r. marka Home.pl. Jednak w tym samym czasie jej spółka zależna — Premium.pl — zwiększyła zasięg o 2,1 pkt proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu