Hossa na papierach Eurocash wytraca tempo

opublikowano: 13-09-2010, 12:40

Choć lider hurtowego handlu artykułami FMCG to gwiazda wśród średnich spółek, hossa na rynku jego papierów napotkała na  pierwsze przeszkody.

W reakcji na doniesienia „Parkietu” o możliwym przejęciu Emperii przez Eurocash kurs pierwszej ze spółek rośnie w poniedziałkowym handlu o 5 proc., podczas gdy papiery drugiej zwyżkują o symboliczne 1 proc.

W dłuższym horyzoncie to jednak akcjonariusze Eurocash mają powody do zadowolenia. Kurs spółki znajduje się obecnie 69,5 proc powyżej maksimów z poprzedniej hossy, która, notabene, potrwała prawie rok dłużej niż na szerokim rynku, bo do maja 2008 r. Tylko od początku roku kurs spółki wzrósł o 44 proc. w porównaniu ze skromnym, 8,5 proc. zarobkiem na papierach Emperii.

Uwagę zwracają ogromne różnice w wycenie obu przedsiębiorstw. Za złotówkę zysku za cztery ostatnie kwartały płaci się aż 27 złotych w przypadku Eurocashu i bardziej „rozsądne” 18 złotych w przypadku Emperii. Znacznie większa jest jednak dysproporcja jeśli chodzi o wskaźnik cena/wartość księgowa. Ten dla pierwszej z firm sięga 8,1, podczas gdy dla drugiej jest to skromne 1,5.

Znaczące różnice w wycenie wydają się być w dużej części uzasadnione. Rentowność kapitałów własnych Eurocash to aż 29,9 proc., podczas gdy ROE dla Emperii to jedyne 8,4 proc. Lepszą ocenę papierów pierwszej ze spółek potwierdza 24,4 – proc. wzrost zysku netto za pierwsze półrocze. Zyski netto Emperii wzrosły w tym czasie o jedyne 2,5 proc.

Eurocash korzysta na posiadanej pozycji lidera rynkowego, którą daje dominująca pozycja na rynku hurtowego handlu artykułami szybko zbywalnymi oraz franszyzowa sieć 3700 sklepów abc. Dodatkowo, przy nowej emisji akcji i zakończonym sukcesem przejęciu wycenianej na 1,5 – krotność wartości księgowej Emperii wyśrubowany do granic wskaźnik cena/wartość księgowa Eurocashu zostałby sprowadzony do bardziej rozsądnych poziomów.

Tak przebiegało ostatnie 5,5 roku notowań EurocashuTak przebiegało ostatnie 5,5 roku notowań Eurocashu
Tej optymistycznej interpretacji nie potwierdza jednak analiza techniczna wykresu spółki, która pokazuje, że latem tego roku notowania dostały mocnej zadyszki. Po tym, jak kurs dotarł do górnego ograniczenia kanału wzrostowego, opisującego notowania z ostatnich 5,5 roku, byki straciły inicjatywę i nie zdołały obronić linii 1,5 – rocznego trendu wzrostowego.

A tak spółka radziła sobie od wiosny zeszłego rokuA tak spółka radziła sobie od wiosny zeszłego roku
Po tak dynamicznych kilkunastomiesięcznych wzrostach najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się przejście rynku w trend boczny. O zagrożeniu większą przeceną świadczyć będzie mogło przełamanie psychologicznego wsparcia na poziomie 20,00 zł, gdzie na przełomie wiosny i lata byki kilkukrotnie zdołały przejąć od niedźwiedzi inicjatywę.

Z kolei o ewentualnym powrocie byków do formy świadczyłyby powrót powyżej przełamanej linii trendu wzrostowego (obecnie 23,30 zł) oraz górnego ograniczenie kanału wzrostowego (obecnie 24,45 zł).

Aby skorzystać z narzędzia do analizy technicznej, kliknij tutaj.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane