Hotele na okrągły rok

Aby się utrzymać, hotele w miejscowościach wypoczynkowych muszą mieć pomysł, czym przyciągnąć gości poza sezonem

Już od kilku lat można zaobserwować w Polsce tendencję do spędzania Świąt poza domem. Zyskują na tym głównie hotele w górach.

Zobacz więcej

WYPOCZYNEK: Według raportu „Turystyka zimowa w Polsce 2016/2017”, połowa wyjeżdżających na urlop w góry uprawia tam sporty zimowe. Są wśród nich tak oryginalne, jak polo na śniegu, propagowane co roku podczas międzynarodowego turnieju „Bukovina Polo Snow Masters”. Fot. PIOTR TRACZ -REPORTER

— Pokoje na okres świąteczny należy rezerwować często nawet z półrocznym wyprzedzeniem. Bardzo często ceny są w tym czasie nawet dwukrotnie wyższe niż w tzw. sezonie umiarkowanym — mówi Maria Zielińska, starszy analityk ds. nieruchomości hotelowych w Cushman & Wakefield.

Według raportu „Turystyka zimowa w Polsce 2016/2017” Polskiej Organizacji Turystycznej, z wypoczynku zimowego obejmującego co najmniej jeden nocleg korzysta kilkanaście procent ankietowanych Polaków. Zaletą wyjazdów w polskie góry są według badanych położenie (bliższa podróż, możliwość wyjazdów krótkoterminowych), bezpieczeństwo (m.in. mniej strome stoki, dostęp do usług medycznych, język) oraz względy sentymentalne.

Baza noclegowa

Według GUS w górach hotele stanowią mniejszość w ofercie obiektów noclegowych, np. w 2016 r. na 511 obiektów oferujących noclegi w powiecie tatrzańskim jedynie 80 było zaklasyfikowanych jako hotele (47 na 174 w nowosądeckim, 104 na 289 w jeleniogórskim, 66 na 200 w kłodzkim, 48 na 164 w cieszyńskim). Poza klasycznymi hotelami dużym zainteresowaniem cieszą się również aparthotele, domki na wynajem i kwatery prywatne.

— Oczywiście dotyczy to klientów, którym nie zależy na dodatkowych atrakcjach, które mogą czekać na nich w hotelu, np. uroczystej kolacji wigilijnej czy zorganizowanym balu sylwestrowym — podkreśla Maria Zielińska. W ostatnich 5 latach zainteresowanie wypoczynkiem w górach bardzo wzrosło. Według danych GUS liczba noclegów powiększyła się w tym czasie w powiecie tatrzańskim o 62 proc., w jeleniogórskim o 45 proc., w nowosądeckim o 36 proc. i aż o 108 proc. w kłodzkim.

— We wskazanych powiatach górskich w latach 2011-17 skategoryzowano na hotel 53 budynki z ponad 3,5 tys. pokoi, a przecież bazę noclegową tworzą również inne obiekty— mówi Jacek Kozioł, partner Pro Value, firmy doradczej na rynku nieruchomości hotelowych. Inwestycje w hotele w całej Polsce ostatnio przyspieszyły. Podaż hoteli różnych kategorii to w 2017 r. 87 nowych obiektów (ponad 13 tys. pokoi na ponad 25 tys. miejsc). Liczba obiektów hotelowych w ostatnich pięciu latach wzrosła niemal o 30 proc. i przekracza 2,7 tys.

Pomysł na biznes

W cieplejszych krajach hotele turystyczne są nimi nie tylko z nazwy — sezon trwa cały rok, a obłożenie zapewniają biura podróży dowożące zorganizowane grupy spragnionych wypoczynku. W Polsce hotele współpracujące stale z biurami podróży to mniejszość — większość obsługuje głównie wyjazdy rodzinne i indywidualne w sezonie i niskim sezonie, a sezony są bardzo krótkie.

— Z tego powodu dobrze przygotowany do funkcjonowania w Polsce obiekt turystyczny powinien dysponować np. zapleczem konferencyjnym, by poza wysokim sezonem przyjmować klientów z segmentu MICE (konferencje, imprezy integracyjne) — mówi Dorota Malinowska, partner Pro Value. Innym pomysłem na działalność poza głównym sezonem jest połączenie biznesu hotelowego z usługami paramedycznymi i rehabilitacyjnymi. Alternatywę stanowią też usługi spa, które są jednak bardzo kapitałochłonne i wymagają profesjonalnego prowadzenia.

Konkurencyjne apartamenty

W Polsce oprócz skategoryzowanych hoteli powstaje dużo obiektów mogących być ich konkurencją. Turyści niezainteresowani usługami dodatkowymi mogą np. korzystać z mieszkań i mikroapartamentów na wynajem, jakie ostatnio powstają w olbrzymiej liczbie jako produkt inwestycyjny.Dzięki platformom internetowym nietrudno dziś znaleźć nocleg.

— Jeżeli weźmiemy pod uwagę jedynie największe inwestycje sprzedawane w systemie condo, to okazuje się, że tylko sześć, które weszły na rynek w 2017 r, dostarczyło ponad 1500 pokoi lub apartamentów. Na rok 2018 inwestorzy ogłosili plany budowy obiektów z niemal 2100 apartamentami — mówi Marlena Kosiura z portalu InwestycjewKurortach.pl.

Według Jacka Kozioła, badania regularnie prowadzone przez Morgan Stanley Research na 4 tys. turystów z USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec dowodzą, że ta usługa zabiera hotelom część gości. Zgodnie z najnowszym, opublikowanym w listopadzie raportem, 25 proc. respondentów w ostatnich 12 miesiącacg korzystało z platformy Airbnb, z czego 51 proc. świadomie zrezygnowało z noclegu w tradycyjnym hotelu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Hotele na okrągły rok