Hurtowy obrót alkoholem za zezwoleniem
Dziś wchodzi w życie nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Teraz na hurtowy obrót alkoholem potrzebne będzie zezwolenie. Zakaz reklamy napojów alkoholowych wchodzi 14 września 2001 r.
Na hurtowy obrót napojami zawierającymi powyżej 18 proc. alkoholu zezwolenia będą wydawane na okres nie dłuższy niż 2 lata. Roczny limit został tu ustalony na minimum 500 tys. litrów 100-proc. alkoholu. Zezwolenia na obrót hurtowy napojami o mniejszej zawartości alkoholu będą udzielane na nie dłużej niż rok.
Opłata za uzyskanie zezwolenia wynosi 1 tys. EUR. Będzie ona wyższa o 50 proc. dla firm, których sprzedaż w roku poprzednim przekroczyła 25 tys. EUR, o 100 proc. przy sprzedaży powyżej 50 tys. EUR, o 200 proc. przy sprzedaży powyżej 100 tys. EUR oraz o 300 proc. przy sprzedaży powyżej 200 tys. EUR w roku poprzednim.
Zezwolenia wydaje się oddzielnie na obrót napojami o zawartości do 4,5 proc. alkoholu oraz na piwo o zawartości powyżej 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu, z wyjątkiem piwa, o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu.
Hurtownik, który uzyskał zezwolenie, zobowiązany jest do informowania o wielkości sprzedaży, handlu wyłącznie wyrobami oznaczonymi akcyzą, niezalegania z podatkami i opłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Zezwolenie będzie cofnięte w przypadku nieprzestrzegania warunków zezwolenia, handlu alkoholem pochodzącym z nielegalnych źródeł, przedstawiania fałszywych danych o wielkości sprzedaży.
14 września 2001 r. wejdzie zakaz reklamy napojów alkoholowych. Piwo będzie można reklamować pod warunkiem, że reklama nie będzie skierowana do młodzieży, nie będzie kojarzyć się z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sportem, nauką, pracą lub sukcesem zawodowym, zdrowiem bądź sukcesem życiowym.
Jednak reklama i promocja piwa nie będzie mogła być prowadzona w telewizji, radiu, kinie, teatrze między godziną 6 a 23 oraz na kasetach wideo, w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na słupach i tablicach.
Nie będzie można reklamować nazw firm kojarzonych z napojem alkoholowym. Zabroniono informowania o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów napojów alkoholowych imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych.