...i zamówienia eksportowe
CZAS NA EKSPORT: Krzysztof Olszewski, prezes Neoplan Polska, uważa, że w związku z zachwianiem się sprzedaży autobusów miejskich w 1999 r. trzeba zdecydowanie wejść na rynki Europy Środkowej. fot. BS
Producenci autobusów upatrują swoich szans także w eksporcie. Oznaką ich optymizmu są: zakończona niedawno rozbudowa fabryki Volvo we Wrocławiu oraz zapowiedź powiększenia zakładu Neoplanu w Bolechowie pod Poznaniem.
Ograniczona chłonność polskiego rynku skłania producentów autobusów działających w Polsce do poszukiwania rynków zbytu za granicą. W ubiegłym tygodniu Neoplan zapowiedział rozbudowę, kosztem 50 mln zł, fabryki w Bolechowie pod Poznaniem. Część produkcji już trafia na eksport. Pierwsze autobusy miejskie tej firmy od marca 2000 r. jeżdżą w Ostrawie. Krzysztof Olszewski, prezes Neoplanu Polska, liczy nie tylko na umocnienie pozycji na rynku czeskim, ale również na wejście do Słowacji, Węgier i Słowenii.
Inny gracz na rynku, Volvo, powiększył kosztem 200 mln zł fabrykę autobusów we Wrocławiu. Produkowane tu pojazdy sprzedawane są m.in. do Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Włoch oraz do państw skandynawskich. W przyszłości aż 85 proc. tamtejszej produkcji ma trafiać na eksport. W ciągu kilku lat większość autobusów miejskich wrocławskiego centrum przemysłowego Volvo ma trafiać na rynki europejskie.
Firma Zasada poszukuje inwestorów strategicznych, którzy przyczynią się do wzrostu sprzedaży autobusów Jelcz i Autosan. Franciszek Gaik, prezes firmy, liczy ponadto na odbudowę dostaw na rynki wschodnie. Jego zdaniem, rozpoczęto już dostawy Autosanów na Ukrainę. Prowadzone są także rozmowy z potencjalnymi kontrahentami na Litwie i w Rosji.