IDM planuje budowę centrów za 350 mln zł

Paweł Janas
opublikowano: 07-07-2000, 00:00

IDM planuje budowę centrów za 350 mln zł

Firma zamierza zarządzać siedmioma wielkimi obiektami handlowymi

INWESTOR: Wśród firm zainteresowanych finansowaniem naszych projektów są m.in. amerykańskie fundusze inwestycyjne — mówi Sean Briggs, dyrektor marketingu IDM Poland. fot. M. Pstrągowska

Firma developerska IDM Polska zamierza wydać ponad 350 mln zł na budowę dwóch centrów handlowych w Warszawie i Wrocławiu. Plany ekspansji spółki przewidują budowę podobnych obiektów w Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Bielsku-Białej i kolejny w stolicy.

Amerykańska firma International Development Management Poland zrealizuje w najbliższym czasie dwa wielkie centra handlowo-rozrywkowe o wartości ponad 350 mln zł. Kompleksy te, budowane pod nazwą Kinetika, powstaną we Wrocławiu i Warszawie. Finansowanie zapewni TrizecHahn, międzynarodowy fundusz inwestycyjny o kanadyjskim rodowodzie.

Na Dolnym Śląsku

Koszt realizacji kompleksu we Wrocławiu wyniesie blisko 160 mln zł. Firma uzyskała już warunki zabudowy oraz zagospodarowania terenu i spodziewa się otrzymać pozwolenie na budowę latem tego roku. Otwarcie centrum zaplanowano na jesień 2001 r. Obiekt zlokalizowany będzie na południowy zachód od centrum miasta — obok otwartego w 1999 r. Centrum Handlowego Borek (mieszczącego m.in. hipermarket Carrefour).

Na powierzchni ponad 30 tys. mkw. znajdzie się m.in. ponad 40 sklepów, wieloekranowe kino, restauracje, bary, klub fitness oraz kręgielnia. Firma Healey & Baker znalazła już najemców dla całej powierzchni rozrywkowej i ok. 50 proc. handlowej.

Następnym projektem, w którego realizację zaangażowana jest firma IDM, będzie Kinetika, zlokalizowana będzie przy placu Grunwaldzkim w Warszawie.

— Realizacja tego projektu będzie droższa niż we Wrocławiu i wyniesie ponad 190 mln zł. Związane jest to z wyższymi niż w stolicy Dolnego Śląska kosztami zakupu gruntu i planami budowy podziemnego parkingu — mówi Sean Briggs, dyrektor marketingu IDM Poland.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Firma ma już warunki zabudowy i zabezpieczony teren. Nie wiadomo jednak, kiedy otrzyma pozwolenie na budowę, ani kiedy ruszą prace budowlane.

Zdaniem Piotra Kaszyńskiego, specjalisty ds. powierzchni handlowych z firmy Healey & Baker, budowa tego typu kompleksów ma dużą przyszłość.

— W Warszawie jest jeszcze miejsce na kilka tego typu centrów — uważa Piotr Kaszyński.

Nowi kontrahenci

IDM w ciągu kilku lat nie będzie zmieniać profilu działalności. Kolejne obiekty powstaną w Gdyni, Gdańsku, Katowicach, Bielsku-Białej i Warszawie. Tym razem nie będą one jednak wspierane przez TrizecHahn. IDM negocjuje obecnie z kilkoma kontrahentami warunki finansowania następnych inwestycji. Z kim konkretnie, nie wiadomo. Jedno jest pewne: przynajmniej na razie firma nie zamierza angażować się w budowę mieszkań i biur.

Rozstanie z TrizecHahn

Firma IDM, założona przez Christophera Mailama, wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i początkowo zajmowała się konsultingiem. W 1999 roku przeniosła swoją działalność do Polski, gdzie wraz z przedstawicielstwem funduszu TrizecHahn utworzyła spółkę TRIIDM. Jej celem była wspólna realizacja centrów handlowo-rozrywkowych w naszym kraju. W tym roku, po wycofaniu się Kanadyjczyków, spółka TRIIDM przestała istnieć. Jednak TrizecHahn nie zamierza się wycofać z finansowania centrów w Warszawie i Wrocławiu.

Na miejsce TRIIDM 1 czerwca utworzono firmę IDM Poland. Prowadzi ona samodzielnie działalność developerską i kontynuuje realizację projektów handlowych. Udziały w spółce należą obecnie do czterech osób: Christophera Mailama, Seana Briggsa, Jeffreya Utterbacka oraz Scotta Dwyera.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane