IH: Ponad połowa firm budowlanych narusza interesy konsumentów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 08-12-2005, 13:59

Ponad połowa przedsiębiorców działających w branży remontowo-budowlanej narusza interesy konsumentów. Nieprawidłowości dotyczą m.in. niewłaściwej jakości świadczonych usług oraz nieterminowego rozpatrywania reklamacji - wykazała kontrola Inspekcji Handlowej (IH), której wyniki przekazano w czwartek PAP.

Ponad połowa przedsiębiorców działających w branży remontowo-budowlanej narusza interesy konsumentów. Nieprawidłowości dotyczą m.in. niewłaściwej jakości świadczonych usług oraz nieterminowego rozpatrywania reklamacji - wykazała kontrola Inspekcji Handlowej (IH), której wyniki przekazano w czwartek PAP.

Zlecona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) kontrola jest spowodowana wzmożonym popytem na usługi remontowo-budowlane przed końcem roku, wynikającym z likwidacji ulgi podatkowej.

IH zakwestionowała podczas kontroli niewłaściwą jakość świadczonych usług i ich nieterminowe wykonanie, zbyt długie rozpatrywanie reklamacji oraz brak uwidocznionych cenników.

"Szczególnie niepokoi fakt, że co szósty ze skontrolowanych podmiotów nie zawierał ze zleceniodawcami żadnych kontraktów na piśmie - proponując pozornie tańsze usługi" - poinformowała IH.

Aż 70 proc. przedsiębiorców, którzy zawarli umowy, stosowało praktyki, które mogą ograniczać prawo konsumentów do dochodzenia roszczeń. Chodzi m.in. nieokreślenie  terminu realizacji umowy - wynika z kontroli IH.

Inspekcja skierowała do przedsiębiorców ponad 40 wystąpień z żądaniem usunięcia nieprawidłowości. Ponadto inspektorzy nałożyli 21 mandatów, a także skierowali wnioski do policji i Urzędu Kontroli Skarbowej. Kontrolę przeprowadzono u 91 przedsiębiorców.

We wrześniu UOKiK przedstawił wyniki kontroli wzorców umów stosowanych przez przedsiębiorstwa budowlane. Wynika z niej, że konsument podpisujący umowę o remont często nie może mieć pewności, ile zapłaci za taką usługę i na jakich warunkach zostanie ona zrealizowana. Niemal dwie trzecie ze zbadanych wzorców umów zawierało sprzeczne z prawem zapisy, które naruszały interesy konsumentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane