IHG podwoi grubość portfela

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2023-12-03 20:00

W ciągu pięciu lat IHG Hotels & Resorts chce mieć pod swoim logo ponad dwa razy więcej hoteli, niż zgromadził ich od wejścia do Polski. Stawia na nowe miasta i nowe technologie.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Od pojawienia się przy Emilii Plater 49 flagowego dla IHG hotelu InterContinental Warszawa minęło 20 lat. Dziś firma ma w Polsce 14 hoteli działających pod pięcioma markami: InterContinental, Hotel Indigo, Crowne Plaza, Holiday Inn i Holiday Inn Express. W ciągu kolejnych pięciu lat planuje mieć ich 36.

— Mamy już podpisane umowy na 22 hotele. W najbliższych miesiącach planujemy otwarcie hotelu Holiday Inn Resort w Szklarskiej Porębie w Karkonoszach. W trakcie budowy są również hotele marki voco w Katowicach i Szklarskiej Porębie, a w Kołobrzegu Crowne Plaza z pięknym widokiem na morze, również z basenu panoramicznego — mówi Andrzej Szymczyk, dyrektor ds. rozwoju sieci IHG Hotels & Resorts w Polsce i Europie Wschodniej.

Ostatnie trzy obiekty sieci IHG zostały otwarte w 2020 r. — wszystkie w stolicy. Dwa działają w kompleksie Warsaw the Hub przy rondzie Daszyńskiego: Crowne Plaza i Holiday Inn Express, trzeci to Holiday Inn Express Warsaw Mokotów na Służewcu. Pozostałe obiekty sieci znajdują się w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Bydgoszczy, Dąbrowie Górniczej, Łodzi i Rzeszowie, a w Józefowie pod Warszawą działa Holiday Inn Resort.

Poza metropoliami

Andrzej Szymczyk zapowiada szerokie wejście sieci do nowych lokalizacji, z czego część to dawne miasta wojewódzkie.

— Największe rynki to Warszawa, Kraków, Trójmiasto, ale prowadzimy też dużo rozmów w miastach regionalnych, m.in. w Lublinie, Poznaniu, Szczecinie i Świnoujściu, gdzie jeszcze nas nie ma. Rozmawiamy też z właścicielami obiektów, którzy są zainteresowani współpracą z siecią IHG — mówi Andrzej Szymczyk.

Z hoteli pod markami IHG, które zostaną otwarte w najbliższych dwóch latach, największy to Crowne Plaza Kołobrzeg z 468 pokojami. Voco Katowice zaoferuje ich 167, Holiday Inn Resort w Szklarskiej Porębie 87, a Holiday Inn Express Lublin (dawny hotel Huzar przy ul. Spadochroniarzy) 150.

Okiem eksperta
Elastyczność zwiększa szanse poza metropoliami
Dariusz Futoma
partner zarządzający w Horwath HTL

W działaniach IHG widać trendy spotykane na całym rynku hotelowym. Inwestycje w hotele wypoczynkowe są wynikiem szybkiego ich odrodzenia po pandemii COVID-19. Wszystkie międzynarodowe sieci po ekspansji do największych metropolii starają się wejść do pozostałych dużych miast. Wszyscy też starannie dopasowują marki do lokalizacji. Brandy pięciogwiazdkowe są bardzo kosztotwórcze, więc w mniejszych miastach będą oferować raczej hotele budżetowe, które dobrze się sprawdzają także na polskim rynku, np. trzygwiazdowe Holiday Inn Express, czy najbardziej rozpoznawalne, jak np. czterogwiazdkowe Holiday Inn. Inwestorzy są bardzo konserwatywni i skłaniają się ku temu co już działa i co już znają klienci. Takiemu podejściu sprzyja niepewność na rynku inwestycyjnym. Na korzyść IHG gra bardziej elastyczne niż pozostałych sieci o amerykańskim rodowodzie podejście do nowych inwestycji. Przejawia się ono m.in. gotowością współpracy z obiektami budowanymi w systemie condo, jak np. Crowne Plaza w Kołobrzegu. W obecnej sytuacji na rynku inwestycyjnym to właśnie może pomóc IHG w realizacji tak bardzo ambitnych planów.

Znaczenie logo

IHG proponuje właścicielom hoteli 19 marek. Są one przeznaczone dla różnych gości, różnych rodzajów podróży i segmentów rynku, takich jak produkty luksusowe, podróże biznesowe, wypoczynek. Najdłużej działający i najbardziej znany w Polsce jest luksusowy InterContinental Warszawa.

— Mamy też hotele butikowe pod marką Hotel Indigo w Warszawie i Krakowie dla gości oczekujących bardzo wysokich standardów, a jednocześnie ceniących różnorodność. Nie ma dwóch takich samych hoteli Indigo na świecie — mówi Andrzej Szymczyk.

Najnowszą marką wprowadzoną na polski rynek jest voco — marka pozycjonowana w segmencie upscale. Jej flagowym okrętem będzie voco Katowice — dawny Hotel Katowice. Na tle hoteli w tym segmencie wyróżnia się indywidualnym podejściem do projektu wnętrz i nieformalnym charakterem, który umożliwia gościom bezproblemowy relaks i odpoczynek

Dwa obiekty w Szklarskiej Porębie należące do jednego właściciela podzieliły się dwiema markami IHG: resortowy voco skieruje ofertę głównie do dorosłych bez dzieci, podczas gdy Holiday Inn Resort do rodzin.

— Rozmawiając z właścicielem obiektu przed podpisaniem umowy zawsze na początku ustalamy, co powinno się znaleźć w hotelu, żeby spełnił oczekiwania danej grupy gości. W przypadku Holiday Inn Resort są to m.in. specjalnie zaprojektowane pokoje dla dzieci, tzw. Kids Suites czy Kids Club, z ofertą gier i zabaw — mówi Andrzej Szymczyk.

W podobny sposób uzupełniają się funkcjonalnie dwa hotele w kompleksie przy rondzie Daszyńskiego w Warszawie — czterogwiazdkowy Crowne Plaza i trzygwiazdkowy Holiday Inn Express Warsow the Hub.

— Holiday Inn Express to typowa miejska marka biznesowa. Oferuje ograniczoną liczbę usług: zakwaterowanie, śniadania wliczone w cenę noclegu i salę konferencyjną. Jest popularna wśród inwestorów na całym świecie i wśród podróżnych poszukujących miejsca na krótki pobyt. Połowa naszych hoteli na świecie działa jako Holiday Inn Express, co świadczy o tym, jak dobrze marka odpowiada na najczęstsze potrzeby inwestorów i gości — mówi Andrzej Szymczyk.

Aplikacja zamiast marki

Marki hotelowe i przypisane im standardy pomagają podróżnym w wyborze miejsca pobytu. Skoro na całym świecie w Holiday Inn Resort są baseny i place zabaw dla dzieci, wiadomo, czego można się spodziewać po obiekcie. Obecnie dużo szybciej i łatwiej jest szukać za pomocą aplikacji internetowej.

— W ubiegłym roku wyszła najnowsza wersja aplikacji IHG. W bardzo prosty sposób goście mogą zarezerwować pobyt, wykorzystać punkty z programu lojalnościowego IHG One Rewards, aby np. kupić voucher na posiłki etc. Od udostępnienia aplikacji pobrano ją już ponad 6 mln razy. Warto wspomnieć, że ponad połowa rezerwacji przez kanały cyfrowe to rezerwacje za pomocą aplikacji i ten udział nadal rośnie — mówi Andrzej Szymczyk.

Aplikacja ma dostęp również do danych o pokojach z ponad pięciu tysięcy hoteli, co pozwala wybierać z tysięcy różnych atrybutów, np. wyższe lub niższe piętro, widok na Pałac Kultury czy na miasto, na wschód czy na zachód. Każdy z pokoi w tych hotelach został opisany według wielu różnych atrybutów, aby dać gościom jak największą możliwość personalizacji pobytu.

Aplikacja jest przetłumaczona na wiele języków, m.in. na język polski. Jedna z ostatnio dodanych funkcjonalności to automatyczne logowanie się do hotelowego WiFi bez potrzeby wpisywania haseł. W ciągu 90 dni od udostępnienia tej funkcji na początku 2023 r., aplikacja została pobrana milion razy.

Przyszłościowy biznes

Według Andrzeja Szymczyka sektor podróży jest jedną z najbardziej odpornych gałęzi gospodarki, a przez to bardzo atrakcyjny inwestycyjnie. Korzysta z długofalowych czynników wzrostu: rosnące PKB, populacja ludzi, powiększająca się klasa średnia i dochód rozporządzalny. To przekłada się na wzrost gospodarki i m.in. na podróże, które wynikają z naturalnej chęci poznawania nowych miejsc, kultur czy ludzi. Dowodem na wyjątkową pozycję branży jest szybkość, z jaką podniosła się po ograniczeniach narzuconych podczas pandemii COVID-19.

— Globalnie w hotelach IHG RevPar [średnia cena za pokój razy obłożenie — red.] wzrósł w III kw. 2023 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. o 10,5 proc. W porównaniu z III kw. 2019 r., a więc sprzed pandemii, wynik poprawił się globalnie już o 12,8 proc., w Wielkiej Brytanii o 18 proc., a w krajach Europy kontynentalnej o 31 proc. To pokazuje siłę hotelarstwa i sieci IHG — mówi Andrzej Szymczyk.