Im większa grupa, tym lepsza i tańsza polisa

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 01-06-2015, 00:00

Pracodawca może w imieniu pracowników wynegocjować dogodne stawki i bogaty zakres ubezpieczenia.

Najczęściej grupowe ubezpieczenia dla pracowników obejmują ochronę życia i zdrowia.

Na ogół pracownicy sami finansują składki ubezpieczenia grupowego — mówi Agnieszka Nowakowska, Idea Partners Group.
Zobacz więcej

SAMI DLA SIEBIE:

Na ogół pracownicy sami finansują składki ubezpieczenia grupowego — mówi Agnieszka Nowakowska, Idea Partners Group. ARC

— Dotyczą wsparcia finansowego w razie niespodziewanych zdarzeń, takich jak wypadek, ciężka choroba — w tym nowotworowa, pobyt w szpitalu, operacja, a także zabezpieczenia członków rodziny w razie śmierci ubezpieczonego oraz dodatkową z okazji narodzin dziecka. Polisa obejmuje również możliwość efektywnego gromadzenia pieniędzy na przyszłość, np. na emeryturę — wyjaśnia Michał Kaluga, dyrektor ds. ubezpieczeń grupowych ING Życie.

Do umowy może być też dodany tzw. asisstance medyczny, zapewniający m.in. darmowe wizyty lekarskie, pomoc psychologa, transport medyczny, opiekę nad dziećmi, rehabilitację, dostęp do portalu dietetycznego. Ubezpieczyciele coraz bardziej otwierają się też na małe firmy. Grupowe ubezpieczenia są dostępne już dla firm zatrudniających trzy osoby. Ale czasem dla przedsiębiorstw, które mają do 10 pracowników, oferta świadczeń jest ograniczona.

W Polsce działają trzy modele opłacania składki na grupowe ubezpieczenie. Przy czym wykupienie takiej polisy dla pracowników nie musi się wiązać z kosztami dla pracodawcy. W pierwszym przypadku składkę w całości pokrywa przedsiębiorstwo, ale jej sumę może wliczyć w koszty. W drugim — pracodawca opłaca część składki i wlicza ją w koszty, a resztę pokrywa pracownik.

W ostatnim modelu to zatrudniony opłaca całą składkę. Ale i dla niego jest to rozwiązanie korzystne, bo składka ubezpieczenia grupowego jest nieporównanie mniejsza niż indywidualnego. Zdaniem Agnieszki Nowakowskiej, dyrektor departamentuubezpieczeń grupowych Idea Partners Group, polisy grupowe w większości zawiera się według ostatniego modelu, czyli to pracownicy sami finansują składki (pracodawca je potrąca i przekazuje towarzystwu ubezpieczeniowemu). Prawo przystąpienia do ubezpieczenia mają w tej formule wszyscy zatrudnieni.

— Kiedy składkę finansuje w całości lub w części pracodawca, to sumy ubezpieczenia dobiera się w taki sposób, by świadczenia z tytułu śmierci zaspokoiły ewentualną potrzebę wypłaty odprawy pośmiertnej. Suma ubezpieczenia zależy wówczas od wysokości wynagrodzeń w firmie. Jeżeli pracodawca finansuje składkę, to zazwyczaj zawęża liczbę tych, którzy mogą przystąpić do ubezpieczenia, np. do zatrudnionych na stałe, na określonych stanowiskach lub spełniających kryterium stażu pracy w firmie — tłumaczy Agnieszka Nowakowska.

Najczęściej umowy zwiera się na rok, ale można je także podpisać na 2-3 lata. Zazwyczaj także ubezpieczeni co roku je odnawiają. — Natomiast w razie wygaśnięcia polisy lub gdy pracownik odchodzi z przedsiębiorstwa, otrzymuje od towarzystwa propozycję kontynuowania ubezpieczenia — mówi Michał Kaluga.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu