Importer Lexusa najlepiej radzi sobie z pandemią

opublikowano: 03-02-2021, 14:15

Dilerzy samochodów wchodzą w 2021 r. w kiepskich nastrojach. Połowa zakłada, że ich sytuacja się pogorszy. Odmiennego zdania jest mniej niż co piąty.

W minionym roku wzrost przychodów ze sprzedaży nowych samochodów zanotowało jedynie 14 proc. dilerów samochodowych badanych przez EY Polska i DCG Dealer Consulting. 43 proc. zanotowało ich spadek o więcej niż 30 proc. Sytuacja wygląda nieco bardziej optymistycznie w segmencie samochodów używanych. Tu wzrost przychodów ze sprzedaży zanotowało 40 proc., a ponad 30-procentowy spadek 17 proc. dilerów. Jak branża zapatruje się na 2021 r?

Z najnowszej edycji „Badania satysfakcji dilerów samochodowych” wynika, że aż 50 proc. dilerów spodziewa się pogorszenia sytuacji finansowej swojej firmy, poprawy zaledwie 15 proc. Zdaniem reszty ich kondycja nie ulegnie większym zmianom.

Trudny dla branży 2020 r. przełożył się na niższą zyskowność działalności, a co za tym idzie – na niższe zadowolenie dilerów z finansowych perspektyw swoich firm. Importerzy wspierali wprawdzie swoje sieci, m.in. odraczając płatności za zobowiązania finansowe, obniżając plany sprzedażowe czy zmieniając zasady wypłacania bonusów. Zmiany strategii rynkowej importerów czy aktualizacja ich polityki marketingowej spowodowały natomiast naturalne zwiększenie ruchu w salonach dilerskich i usprawniły model obsługi zdalnej, ale wciąż działalność branży jest dotknięta skutkami pandemii – mówi Michał Lesiuk, partner w dziale doradztwa podatkowego EY Polska.

Średnia ocena satysfakcji dilerów wyniosła w 2020 r. zaledwie 3,27 pkt w pięciostopniowej skali. Była to najniższa ocena w historii badania, czyli od 2007 r. Wśród 26 ocenianych importerów 16 marek zostało ocenionych gorzej niż w ubiegłym roku, zaś lepiej tylko 9.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na najwyższym stopniu podium znalazła się marka Lexus, należąca do grupy Toyota (rok temu uplasowała się na szóstej pozycji) Sama Toyota znalazła się na trzecim miejscu, a marki Toyoty rozdzielił Mercedes-Benz, który otrzymał dokładnie taką samą ocenę, jak w 2019 r. i zajął drugie miejsce.

Zaraz za podium uplasowały się: Kia (lider z 2018 r.), Volvo (czterokrotny zwycięzca badania) i Subaru, tradycyjnie znajdujący się wśród najwyżej ocenianych. Dopiero siódme miejsce  przypadło Mazdzie, która pięć razy znajdowała się na pierwszym miejscu zestawienia. Najwyższy wzrost zarówno pod kątem zajmowanego miejsca, jak też samej oceny uzyskała marka Audi, notując awans o 10 pozycji (z 18. na 8.).

- Tak niska średnia ocena ogólnej satysfakcji dilerów ze współpracy importerami wynika w większym stopniu z niższych ocen związanych z prowadzeniem własnego biznesu niż krytycznego spojrzenia na kooperację z importerami. Efektem kwietniowego lockdownu było załamanie zamówień na nowe samochody i znaczący spadek zleceń serwisowych. W tej sytuacji najlepiej radziły sobie firmy dilerskie najsprawniejsze biznesowo i wchodzące w pandemię w lepszej kondycji finansowej. Istotne było wsparcie kluczowego partnera biznesowego, jakim niezmiennie pozostaje importer. Z tegorocznego zestawienia wynika, że marki z segmentu premium poradziły sobie z tymi wyzwaniami lepiej niż marki popularne — mówi Krzysztof Romański, partner DCG Dealer Consulting.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane