Independent Digital idzie w świat

opublikowano: 20-08-2018, 22:00

Dystrybutor muzyki ma już biuro w Berlinie i szuka miejsca w USA oraz Azji.

Independent Digital, dystrybutor treści cyfrowych, który współpracuje z ponad 500 twórcami i wytwórniami, głównie z Polski, Włoch, Ukrainy, Niemiec i USA, oraz zarządza prawie 300 kanałami na YouTubie, w tym roku chce mieć 24 mln zł przychodów. Pomoże w tym rozwój za granicą.

Andrzej Dąbrowski i Marek Włodarczyk, z wykształcenia aktorzy,
zaczęli w 2002 r. od dostarczania nagrań dla telekomów. Wkrótce podpisali umowy
z wytwórniami muzycznymi.
Zobacz więcej

15 LAT W MUZYCE:

Andrzej Dąbrowski i Marek Włodarczyk, z wykształcenia aktorzy, zaczęli w 2002 r. od dostarczania nagrań dla telekomów. Wkrótce podpisali umowy z wytwórniami muzycznymi. Fot. Marek Wiśniewski

Najpierw Wschód

— Już w 2012 r. stwierdziliśmy, że nie możemy ograniczać się do działalności tylko na terytorium Polski. Brak ekspansji na rynki zagraniczne oznaczałby początek końca spółki — mówi Andrzej Dąbrowski, współwłaściciel firmy Independent Digital.

Najpierw firma postawiła na niewłaściwy kierunek: Ukrainę, gdzie rozwój wstrzymały wydarzenia na Majdanie w 2013 r., aneksja Krymu oraz wojna. Rok później jej twórcy z unijnym dofinansowaniem zbudowali aplikację raportowo-statystyczną, która dostarczalicencjodawcom dzienne wyniki sprzedaży ze wszystkich dostępnych terytoriów.

— W tym czasie polscy licencjodawcy nie zastanawiali się jeszcze, jak wykorzystać dzienne statystyki, np. z Singapuru. Ba, nie wierzyli nawet, że tam też sprzedaje się polska muzyka — mówi Andrzej Dąbrowski.

…potem Zachód…

Analiza zagranicznych rynków popchnęła Independent Digital na zachód. Firma weszła na trzeci pod względem sprzedaży muzyki kraj na świecie — Niemcy, gdzie wartość rynku muzycznego wynosi 1,32 mld USD (dla porównania: polski to 77,8 mln USD — wynika z danych IFPI i ZPAV).

— W zeszłym roku otworzyliśmy biuro w Berlinie, a od tego roku ma tam siedzibę spółka Independent Digital DW. Podpisujemy umowy z niemieckimi wytwórniami muzycznymi. Szansą dla nas może być przejęcie obsługi wytwórni m.in. od agregatorów muzyki cyfrowej zależnych od takich gigantów, jak Sony Music. Jest wiele wytwórni, które cenią współpracę z firmą mniejszą i niezależną. Liczymy, a jest to poparte badaniami i analizą, że kolejne wytwórnie niemieckie zdecydują się na podpisanie umowy z naszą firmą — mówi Andrzej Dąbrowski.

…dziki i daleki

Independent Digital był w czerwcu na SelectUSA, wydarzeniu, które ma ściągać inwestorów do USA, i szuka teraz miejsca, by otworzyć działalność za oceanem. Chce działać na największym światowym rynku muzycznym wartym 5,92 mld USD. Szczegółowe pytania dotyczące zachęt dla firm z zagranicy wysłała do kilkunastu stanów.

— We wrześniu lecimy do Singapuru na targi All That Matters — największe tego typu wydarzenie w tym regionie, by wzmocnić obecność w Azji. Podpisaliśmy umowy z serwisami chińskimi, ale chcemy zacieśniać relacje i lepiej zrozumieć te rynki. Liczymy także na nawiązanie bezpośredniej współpracy z serwisami z Korei Południowej i Japonii — wymienia współwłaściciel spółki.

Firma Indpendent Digital powstała w 2002 r. Początkowo zajmowała się dostarczaniem nagrań do serwisów Funny Greetings and Song Dedications, prowadzonych przez T-Mobile. Potem nawiązała współpracę z Orange’em, Polkomtelem i P4, dotyczącą dostarczania dzwonków monofonicznych, polifonicznych, MP3 i Ringback Tones. W 2004 r. zawarła umowę z pierwszą wytwórnią muzyczną: UMC Records. W 2011 r. reprezentowała tak duży katalog utworów, by podpisać umowę z Apple’em na iTunes. Dziś dostarcza muzykę także dla takich serwisów, jak: Spotify, Deezer, SoundCloud, YouTube, GooglePlay, Tidal, Amazon, Pandora czy Napster. © Ⓟ

Nie są sami

Największy konkurent Independent Digital, notowana na NewConnect e-Muzyka (ponad 80 proc. akcji należy do Empiku), w ubiegłym roku miała 21,7 mln zł przychodów. E-Muzyka współpracuje z wytwórniami muzycznymi (są to m.in. Universal, Sony czy Warner), dysponuje bazą dzwonków na telefony, muzyki zamiast sygnału oczekiwania na połączenie, teledysków i reprezentuje ponad 200 polskich wytwórni muzycznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Independent Digital idzie w świat