Wartość wskaźnika BIG wzrosła o 6,36 pkt do 13,34 pkt - wskaźnik moze przyjmować wartość od minus 100 do plus 100.
Nastroje po pierwszym kwartale 2011 r. poprawiły się w porównaniu z
końcem 2010 r. Trend spadkowy został odwrócony i poziom wskaźnika zbliża się do
wyników po drugim i trzecim kwartale 2010 r. - poinformowali na czwartkowej
konferencji prasowej przedstawiciele BIG InfoMonitora.
"Dane wskazują na optymizm wśród przedsiębiorców, co warto podkreślić, w
każdej z badanych branż wskaźniki wzrosły" - powiedział PAP prezes BIG
InfoMonitor Mariusz Hildebrand.
Od ponad trzech lat BIG InfoMonitor regularnie monitoruje zatory
płatnicze oraz zaległe i stracone zobowiązania. W wyniku tych działań powstaje
raport BIG, który mierzy m.in. poziom bezpieczeństwa działalności gospodarczej,
opinie przedsiębiorców w tym zakresie i określa na tej podstawie wskaźnik.
Największy wzrost bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej
odnotowano w segmencie przedsiębiorców (o 11,8 pkt) z 4,64 do 16,44 pkt. Wśród
dostawców usług finansowych wzrost wyniósł 5,05 pkt - z 11,61 pkt do 16,66 pkt,
a w grupie dostawców usług masowych (o 2,94 pkt) - z 5,89 pkt do 8,83 pkt.
„Po pierwszym kwartale 2011 roku nastroje przedsiębiorców są znacznie
lepsze. Z najnowszych danych wynika, że nieterminowe regulowanie należności,
które było przyczyną poprzednich spadków, występuje rzadziej” – powiedział
Hildebrand.
Podkreślił, że o ile początek 2011 r. rozpoczął się ze znacznie niższym
poczuciem bezpieczeństwa wśród przedsiębiorców (wobec wyniku ze stycznia 2010
r.), to po pierwszym kwartale 2011 r. wartość wskaźnika jest wyższa niż w
analogicznym okresie 2010 r.
"Mamy nadzieje, że będzie to początek pozytywnego trendu. Wskaźnik
optymizmu powinien rosnąć, ale warto zwrócić uwagę na to, co będzie działo się w
globalnej gospodarce, m.in. w Japonii” - powiedział prezes BIG InfoMonitora.
Z badania wynika, bowiem, że aż 72 proc. ankietowanych przedsiębiorców
uważa, że sytuacja gospodarcza w Japonii będzie miała wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw w Polsce. Przeciwnego zdania jest 21 proc. badanych.
Z raportu BIG wynika też, że zmniejszyła się odczuwana dotkliwość
nieterminowego regulowania płatności. Dla ponad 40 proc. respondentów z każdej z
badanych branż ten problem występuje rzadko.
Nieznacznie poprawiły się też oceny przedsiębiorstw o nieterminowych
płatnościach, które uważane są za poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności
gospodarczej w Polsce. Trzy miesiące temu uważało tak 78 proc., a po pierwszym
kwartale 2011 r. 76 proc.
„Bardzo istotnym i pozytywnym zjawiskiem jest opinia ankietowanych o
zdolności kontrahentów do regulowania bieżących zobowiązań – jako wysoką określa
ją 67 proc. przedsiębiorców” – powiedział wiceprezes BIG InfoMonitor Marcin
Ledworowski