Infrastruktura ruszy szybciej

MIR
opublikowano: 12-12-2008, 00:00

W ramach walki z kryzysem Bruksela ułatwi rozpoczęcie dużych inwestycji i zwiększy przyszłoroczną zaliczkę o 150 mln EUR.

W ramach walki z kryzysem Bruksela ułatwi rozpoczęcie dużych inwestycji i zwiększy przyszłoroczną zaliczkę o 150 mln EUR.

Komisja Europejska postanowiła zwiększyć kwotę przyszłorocznych zaliczek z funduszy regionalnych o 2 proc. To oznacza, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) będzie to nieco mniej, gdyż jego główny składnik stanowi Fundusz Spójności, który się nie zwiększy. Ostatecznie w przyszłym roku do Polski w ramach POIŚ trafi 2,845 mld EUR, o 150 mln EUR więcej, niż początkowo zakładano. Co więcej — Janusz Mikuła, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, podkreśla, że duże projekty, które ze względu na pomoc publiczną wymagają akceptacji Brukseli, ruszą wcześniej.

— Będzie to możliwe dzięki dodatkowym ekspertom opłacanym z programu Jaspers. W tym przypadku wniosek przez nich weryfikowany będzie gwarancją, że pieniądze nie zostaną źle wydane, a inwestycja będzie mogła się rozpocząć tuż po takiej akceptacji, bez czekania na werdykt Brukseli — wyjaśnia Janusz Mikuła.

300 mln EUR do wzięcia

Przypomnijmy, że w ramach przyszłorocznej edycji POIŚ ogłoszono nabór projektów na działanie 6.1. Rozwój sieci drogowej TENT. Dofinansowaniu będą podlegać przebudowa lub budowa odcinków dróg krajowych w miastach na prawach powiatu oraz budowa obwodnic miast w ciągach dróg krajowych. W konkursie mogą brać udział Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, miasta na prawach powiatu oraz wyodrębnione ustawowo podmioty realizujące projekty drogowe (spółki specjalnego przeznaczenia). Kwota dofinansowania wynosi 300 mln EUR, a dokumentację należy składać od 9 stycznia do 9 lutego 2009 r.

Uniknąć błędów

Tymczasem w ramach finalizowanego sektorowego programu operacyjnego transport do tej pory do beneficjentów trafiło 3,78 mld zł, co stanowi 90 proc. przyznanych przez Unię Europejską funduszy. Wartość podpisanych umów oraz decyzji o dofinansowaniu sięgnęła 4,36 mld zł, oznaczając nadkontraktację wysokości 2,88 proc.

— Zebraliśmy nowe projekty i zawarliśmy umowy warunkowe, aby wykorzystać dodatkowe pieniądze, jakie pojawią się po korektach. Chcemy uniknąć sytuacji, że jakieś kwoty będą zagrożone przez czyjeś błędy — mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu