Czytasz dzięki

Innowacja i kreatywność, głupcze

Parafrazując hasło Billa Clintona można śmiało stwierdzić, że innowacje są cenniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Potwierdzają to najnowsze rankingi

Niektórzy uwielbiają zakopywać się w statystykach i przeglądać różne rankingi, listy i zestawienia. Bez znaczenia jest to, czy dotyczą one zespołów piłkarskich, celebrytów, czy kondycji gospodarek poszczególnych krajów. Fani rankingów dostali ostatnio prezent, a nawet dwa. Najpierw Boston Consulting Group opublikował listę najbardziej innowacyjnych spółek, która bazuje na ankietach przeprowadzonych wśród 2,5 tys. menedżerów zajmujących się innowacjami. Wskazali w nich 50 najbardziej podziwianych firm. Później pojawił się ranking BrandZ, WPP i Kantara, prezentujący najcenniejsze marki świata. Ranking łączy dane rynkowe agencji Bloomberg z informacjami od ponad 3,8 mln konsumentów z różnych krajów.

Spółki Apple i Amazon okazały się najlepsze w dwóch ostatnich
rankingach, ale świetnie radzą sobie także na parkiecie. Kapitalizacja
producenta gadżetów sięga już prawie 1,6 bln USD, a potentata handlu
internetowego prawie 1,4 bln USD. Liczby robią wrażenie i wpływają na
wyobraźnię.
Zobacz więcej

GIEŁDOWA FORMA:

Spółki Apple i Amazon okazały się najlepsze w dwóch ostatnich rankingach, ale świetnie radzą sobie także na parkiecie. Kapitalizacja producenta gadżetów sięga już prawie 1,6 bln USD, a potentata handlu internetowego prawie 1,4 bln USD. Liczby robią wrażenie i wpływają na wyobraźnię. Fot. Bloomberg

W zasadzie to łatwo się w tych zestawieniach pogubić, bo i w jednym, i w drugim czołowe pozycje rozdzieliły między siebie te same firmy. Pozamieniały się tylko lokatami. Poza tym po raz kolejny okazało się, że żyjemy w epoce nowych technologii, a smartfony, które nosimy w kieszeni, to kopalnie dające niezłe wyniki. Amazon utrzymał pozycję i nadal jest najbardziej wartościową marką na świecie, wycenianą na 415,9 mld USD. Internetowy detalista zadebiutował w zestawieniu w 2006 r. i systematycznie rośnie. Pandemia koronawirusa nie zatrzymała wzrostu wartości marki (32 proc.) i Amazon odskoczył drugiemu w stawce Apple’owi, którego marka wyceniana jest na 352,2 mld USD. Choć „jabłuszko” jest o 14 proc. cenniejsze niż rok temu, to taki wzrost nie wystarczył. Dobrze radzi sobie też Microsoft — 326,5 mld USD, który wyprzedził Google’a i wskoczył na podium, rosnąc o 30 proc. Google jest czwarty z wyceną 323,6 mld USD, więc posługując się sportowym żargonem można stwierdzić, że w czołówce wszyscy jadą sobie na kole.

Najcenniejsze marki na świecie odnotowały wzrost łącznej wartości o 5,9 proc., i to mimo gospodarczych i społecznych skutków pandemii. Co więcej — autorzy raportu podkreślają, że łączna wartość 100 najbardziej wartościowych światowych marek sięgnęła 5 bln USD, co odpowiada rocznemu PKB Japonii. Najlepsze marki okazują się bardziej odporne na obecny kryzys niż podczas kryzysu z lat 2008-09. Pandemia nie przyhamowała więc wskaźników wyceny, przynajmniej na razie i na badanym odcinku. Aby uwzględnić w jakiś sposób wpływ pandemii wykorzystano dane dotyczące wyceny, uwzględniające ceny akcji z kwietnia 2020 r. Uniknięcie najgorszego scenariusza ma być możliwe dzięki konsekwentnemu inwestowaniu w długoterminowy marketing i budowanie silnych marek.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Wzrost wartości BrandZ Top 100 świadczy o tym, że silne marki znajdują się w znacznie lepszym miejscu niż podczas globalnego kryzysu z lat 2008-09 — mówi David Roth, prezes The Store WPP i dyrektor BrandZ.

Zerknijmy teraz do innowacyjnego rankingu BCG. Tutaj na czele jest Apple, wyprzedzając Google’a czy patrząc szerzej cały konglomerat: Alphabeta, Amazona i Microsofta. Producent iPhone’ów raczej może być spokojny o pozycję w kolejnej edycji, bo niedawno pokazał nowości systemowe, które rynek przyjął z zadowoleniem, a ponadto ogłosił, że przenosi swoje komputery na procesory opracowywane wewnątrz firmy, dzięki czemu łatwiej będzie ujednolicić gamę produktową. Apple będzie mógł inaczej projektować swoje urządzenia, bez oglądania się na dostawcę procesorów — firmę Intel. Oba rankingi mają jeszcze jedną wspólną rzecz — ogólnie są zdominowane przez spółki technologiczne. W pierwszej „10” najbardziej wartościowych marek w zasadzie tylko McDonald’s działa w innej branży, natomiast Visa i MasterCard, choć zaliczają się do sektora finansowego, to przecież bazują na nowoczesnych technologiach. W zestawieniu innowacyjnych spółek pierwszą nietechnologiczną jest zajmujący 13. miejsce operator supermarketów WalMart. Wysoko, bo na 16. pozycji, jest też producent odzieży sportowej Nike.

McDonald’s cudem utrzymał się na liście, zajmując 50. lokatę, co oznacza spadek o 29 oczek w porównaniu z zeszłoroczną edycją. Skoro przy spadkach i awansach jesteśmy, to warto zaznaczyć, że HP awansował o 29 miejsc, Dell o 21, Alibaba o 16, a będący w geopolitycznym potrzasku Huawei aż o 42 miejsca. Potrzeba jest więc matką wynalazków i mobilizuje do działania. — Innowacja okazała się kluczowym czynnikiem pobudzającym wzrost w tegorocznym rankingu i sposobem zapobiegania spadkowi. Kreatywność jest również ważną cechą dla najbardziej wartościowych marek na świecie — podkreśla Doreen Wang, szefowa BrandZ z ramienia firmy Kantar.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane