Innowacja i kreatywność, głupcze

Parafrazując hasło Billa Clintona można śmiało stwierdzić, że innowacje są cenniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Potwierdzają to najnowsze rankingi

Niektórzy uwielbiają zakopywać się w statystykach i przeglądać różne rankingi, listy i zestawienia. Bez znaczenia jest to, czy dotyczą one zespołów piłkarskich, celebrytów, czy kondycji gospodarek poszczególnych krajów. Fani rankingów dostali ostatnio prezent, a nawet dwa. Najpierw Boston Consulting Group opublikował listę najbardziej innowacyjnych spółek, która bazuje na ankietach przeprowadzonych wśród 2,5 tys. menedżerów zajmujących się innowacjami. Wskazali w nich 50 najbardziej podziwianych firm. Później pojawił się ranking BrandZ, WPP i Kantara, prezentujący najcenniejsze marki świata. Ranking łączy dane rynkowe agencji Bloomberg z informacjami od ponad 3,8 mln konsumentów z różnych krajów.

GIEŁDOWA FORMA:
GIEŁDOWA FORMA:
Spółki Apple i Amazon okazały się najlepsze w dwóch ostatnich rankingach, ale świetnie radzą sobie także na parkiecie. Kapitalizacja producenta gadżetów sięga już prawie 1,6 bln USD, a potentata handlu internetowego prawie 1,4 bln USD. Liczby robią wrażenie i wpływają na wyobraźnię.
Fot. Bloomberg

W zasadzie to łatwo się w tych zestawieniach pogubić, bo i w jednym, i w drugim czołowe pozycje rozdzieliły między siebie te same firmy. Pozamieniały się tylko lokatami. Poza tym po raz kolejny okazało się, że żyjemy w epoce nowych technologii, a smartfony, które nosimy w kieszeni, to kopalnie dające niezłe wyniki. Amazon utrzymał pozycję i nadal jest najbardziej wartościową marką na świecie, wycenianą na 415,9 mld USD. Internetowy detalista zadebiutował w zestawieniu w 2006 r. i systematycznie rośnie. Pandemia koronawirusa nie zatrzymała wzrostu wartości marki (32 proc.) i Amazon odskoczył drugiemu w stawce Apple’owi, którego marka wyceniana jest na 352,2 mld USD. Choć „jabłuszko” jest o 14 proc. cenniejsze niż rok temu, to taki wzrost nie wystarczył. Dobrze radzi sobie też Microsoft — 326,5 mld USD, który wyprzedził Google’a i wskoczył na podium, rosnąc o 30 proc. Google jest czwarty z wyceną 323,6 mld USD, więc posługując się sportowym żargonem można stwierdzić, że w czołówce wszyscy jadą sobie na kole.

Najcenniejsze marki na świecie odnotowały wzrost łącznej wartości o 5,9 proc., i to mimo gospodarczych i społecznych skutków pandemii. Co więcej — autorzy raportu podkreślają, że łączna wartość 100 najbardziej wartościowych światowych marek sięgnęła 5 bln USD, co odpowiada rocznemu PKB Japonii. Najlepsze marki okazują się bardziej odporne na obecny kryzys niż podczas kryzysu z lat 2008-09. Pandemia nie przyhamowała więc wskaźników wyceny, przynajmniej na razie i na badanym odcinku. Aby uwzględnić w jakiś sposób wpływ pandemii wykorzystano dane dotyczące wyceny, uwzględniające ceny akcji z kwietnia 2020 r. Uniknięcie najgorszego scenariusza ma być możliwe dzięki konsekwentnemu inwestowaniu w długoterminowy marketing i budowanie silnych marek.

— Wzrost wartości BrandZ Top 100 świadczy o tym, że silne marki znajdują się w znacznie lepszym miejscu niż podczas globalnego kryzysu z lat 2008-09 — mówi David Roth, prezes The Store WPP i dyrektor BrandZ.

Zerknijmy teraz do innowacyjnego rankingu BCG. Tutaj na czele jest Apple, wyprzedzając Google’a czy patrząc szerzej cały konglomerat: Alphabeta, Amazona i Microsofta. Producent iPhone’ów raczej może być spokojny o pozycję w kolejnej edycji, bo niedawno pokazał nowości systemowe, które rynek przyjął z zadowoleniem, a ponadto ogłosił, że przenosi swoje komputery na procesory opracowywane wewnątrz firmy, dzięki czemu łatwiej będzie ujednolicić gamę produktową. Apple będzie mógł inaczej projektować swoje urządzenia, bez oglądania się na dostawcę procesorów — firmę Intel. Oba rankingi mają jeszcze jedną wspólną rzecz — ogólnie są zdominowane przez spółki technologiczne. W pierwszej „10” najbardziej wartościowych marek w zasadzie tylko McDonald’s działa w innej branży, natomiast Visa i MasterCard, choć zaliczają się do sektora finansowego, to przecież bazują na nowoczesnych technologiach. W zestawieniu innowacyjnych spółek pierwszą nietechnologiczną jest zajmujący 13. miejsce operator supermarketów WalMart. Wysoko, bo na 16. pozycji, jest też producent odzieży sportowej Nike.

McDonald’s cudem utrzymał się na liście, zajmując 50. lokatę, co oznacza spadek o 29 oczek w porównaniu z zeszłoroczną edycją. Skoro przy spadkach i awansach jesteśmy, to warto zaznaczyć, że HP awansował o 29 miejsc, Dell o 21, Alibaba o 16, a będący w geopolitycznym potrzasku Huawei aż o 42 miejsca. Potrzeba jest więc matką wynalazków i mobilizuje do działania. — Innowacja okazała się kluczowym czynnikiem pobudzającym wzrost w tegorocznym rankingu i sposobem zapobiegania spadkowi. Kreatywność jest również ważną cechą dla najbardziej wartościowych marek na świecie — podkreśla Doreen Wang, szefowa BrandZ z ramienia firmy Kantar.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane