Innowacje kuszą deweloperów

Właściciele obiektów komercyjnych coraz chętniej wprowadzają aplikacje mobilne, uniezależniają się od czarnego prądu, a także z rozmachem wprowadzają naturę do budynków

 

Zobacz więcej

ZMIERZCH TRADYCJI: Deweloperzy coraz częściej projektują elastyczne powierzchnie biurowe, dopasowane do różnorodnych potrzeb użytkowników i dające jak najwyższy komfort pracy. Fot. ARC

Na dzisiejszym bardzo konkurencyjnym rynku coraz częściej przewagę dają oferty zapewniające najwyższy komfort pracy i dodatkowe usługi w biurowcach, zaś w przypadku centrów handlowych — rozwój powierzchni gastronomiczno-rozrywkowej, unikatowe marki i ciekawe wydarzenia. Oba sektory spina jeden mianownik — innowacje technologiczne, bez których po prostu nie da się już funkcjonować.

Autonomiczne budynki

Już rok temu analitycy CBRE mówili o nowej erze centrów handlowych, wskazując w swoim raporcie „Shopping Centre 4.0 Innovations in Shopping Centres” na innowacje wykorzystywane przez zarządców i właścicieli obiektów. I lista takich rozwiązań w sektorze handlowym jest dziś długa — od beaconów pozwalających na dopasowanie oferty do konkretnej osoby, przez „apki” wskazujące najkrótszą drogę do wybranej galerii czy konkretnego sklepu oraz informujące o aktualnych promocjach i wskazujące wolne miejsce na parkingu, po takie nowinki jak dotykowe ekrany w sklepach pozwalające na wybór produktów. — Innowacje technologiczne, konkurencja ze strony rynku e-commerce oraz rosnące wymagania konsumentów wymuszają na centrach handlowych wprowadzanie zmian, które nie tylko sprostają oczekiwaniom klientów, ale też wyróżnią ich na tle konkurencji — zaznaczają eksperci CBRE. Zakupy ze smarfonem czy tabletem w ręku i wśród wszechobecnych ekranów dotykowych to niejedyne pole do działania dla nowoczesnych technologii. Centra handlowe chcą też być bardziej „eko” i niezależne energetycznie. Już prawie 100 obiektów w naszym kraju ma certyfikat proekologiczny. Dla przykładu,

 

Carrefour Polska, właściciel i zarządca Galerii Słowiańskiej (Zgorzelec), zamontował na jej dachu instalację wykorzystującą technologię fotowoltaiczną i wiatrową. Spółka w swoich obiektach stosuje też rozwiązania wykorzystujące temperaturę wód podziemnych do obniżenia lub podwyższenia temperatury powietrza w obiekcie. Również właściciele biurowców chcą uzyskać niezależność energetyczną, z poszanowaniem środowiska. Ten rok, bez wątpienia będzie należał do firmy Skanska, która razem z naukowcami z Saule Technologies prowadzi prace nad pierwszym wykorzystaniem na szeroką skalę perowskitowych ogniw fotowoltaicznych. — Będzie to znaczący krok w kierunku upowszechnienia pełnej samowystarczalności energetycznej budynków w Polsce, ale też na całym świecie — zapewnia Adam Targowski, menedżer ds. zrównoważonego rozwoju spółki biurowej Skanska działającej na terenie Europy Środkowo- Wschodniej.

Elastyczność i zieleń

Deweloperzy biurowców, pracując nad zachętami dla najemców, chcą maksymalnie skorzystać z tej technologicznejfali. Zwłaszcza że dotychczasowa koncepcja biur, czy to w formie ciasnych klitek czy open space’u, gdzie wykonuje się codziennie w tych samych porach te same obowiązki, nieubłaganie odchodzi do lamusa. Co to oznacza dla właścicieli biur?

— Stawiamy na rozwiązania, które umożliwiają wykonywanie różnych zadań w jednym miejscu — gwarantują to np. systemy zamkniętych kabin akustycznych, w których z jednej strony możemy pracować w skupieniu, odbyć spotkanie lub przeprowadzić wideorozmowę. Ponadto, rezygnujemy z wydzielania odrębnych pomieszczeń na rzecz stref przeznaczonych do różnych zadań. Dzięki temu organizacje realnie oszczędzają na przestrzeni. Można uzyskać podobny efekt, wprowadzając tzw. hot desking, czyli system, w którym nie mamy przydzielonych stałych miejsc pracy. To również nowość na polskim rynku i wiele organizacji dopiero przymierza się do wprowadzania podobnych rozwiązań — opowiada Mateusz Siwiaszczyk, dyrektor działu kontraktów w Mikomax Smart Office. Zwraca uwagę na rosnące zainteresowanie projektowaniem przestrzeni w zgodzie z naturą, z wykorzystaniem naturalnych tworzyw, drewna, kamienia, jak również roślin. W tym ostatnim przypadku coraz częściej mówi się o tzw. projektowaniu biofilicznym, wprowadzającym do wnętrza elementy natury. Są to np. zielone ściany coraz częściej pojawiające się w polskich biurowcach.

— Przyjaznym miejscem nie tylko dla pracowników, ale również dla środowiska mogą być dachy biurowców, które dotychczas często pozostawały niewykorzystane. Obecnie coraz częściej są zmieniane w zielone ogrody — strefy relaksu. Nierzadko umieszcza się na nich także zbiorniki na wodę szarą czy też panele słoneczne. Co więcej, zielone rozwiązania skłaniają użytkowników do wyrabiania ekologicznych nawyków. Parking dla rowerów zachęca pracowników do korzystania z jednośladów, dzięki czemu ci mogą dbać o swoje zdrowie, ale również o stan powietrza w mieście. Jeśli chodzi o ten ostatni aspekt, jednym z najbardziej aktualnych trendów na ryku są stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych, które można znaleźć na posesjach np. warszawskich biurowców — tłumaczy Mirosław Łoziński, prezes spółki Waryński.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Innowacje kuszą deweloperów