Czytasz dzięki

Innowacje mogą być tańsze

opublikowano: 21-01-2018, 22:00

Ulga na prace badawczo- -rozwojowe zyskała na atrakcyjności. Ale mikroprzedsiębiorcy wciąż jej nie doceniają.

Tax Care przypomina, że wraz z początkiem bieżącego roku weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących ulgi na B+R, wprowadzonej po raz pierwszy dwa lata temu. Mogą z niej korzystać firmy przedsiębiorcy, którzy zajmują się działalnością twórczą, systematycznie prowadzą badania naukowe albo prace rozwojowe. — W takich przypadkach umożliwia ona zapłacenie niższego podatku dochodowego. Przy tym koszt działalności badawczo-rozwojowej można odliczyć dwukrotnie — przy księgowaniu faktury kosztowej oraz przy składaniu zeznania podatkowego— tłumaczy Magdalena Flis, ekspert Tax Care. Jej zdaniem, najbardziej korzystne dla przedsiębiorców modyfikacje ulgi B+R to m.in. zwiększony limit odliczeń od podstawy opodatkowania.

— Wydatki kwalifikowane można teraz odliczyć w 100 proc. ich wartości. W poprzednich latach było to maksymalnie 10, 20, 30 albo 50 proc. w zależności od rodzaju wydatku, roku, w którym został poniesiony, oraz wielkości firmy — mówi Magdalena Flis.

Ponadto obecnie ulga obejmie również wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych wraz ze składkami ZUS. Wcześniej można było odliczać jedynie wynagrodzenia i składki ubezpieczeniowe pracowników zatrudnionych na etat. Do katalogu kosztów kwalifikowanych doszły wydatki na specjalistyczny sprzęt, który nie jest środkiem trwałym, a z którego przedsiębiorcy korzystają w badaniach (np. urządzenia pomiarowe). Ponadto prawo do skorzystania z ulgi nie jest powiązane z koniecznością osiągnięcia konkretnego efektu działań B+R, nie ma także znaczenia poziom innowacyjności prowadzonych prac badawczych czy też ich rezultat. Wystarczy wykazanie, że firma prowadzi działania B+R.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Liczy się chęć zdobycia nowej wiedzy lub umiejętności, wprowadzenie znaczących ulepszeń, opracowanie nowego produktu, zbudowanie prototypu czy przeprowadzenie pilotażu — mówi Magdalena Flis. Mimo to przedsiębiorcy nie doceniają ulgi. W założeniu ma ich zachęcać do wydawania pieniędzy na badania i rozwój, a tymczasem, zgodnie z danymiGUS, całkowita wartość nakładów na taką działalność w 2016 r. w polskiej gospodarce ukształtowała się na poziomie ok. 18 mld zł, czyli o 0,7 proc. niższym niż rok wcześniej.

— Mikrofirmy nie korzystają z ulgi, ponieważ nie wiedzą, że jest taka możliwość ani kiedy mogą ją zastosować. A przecież większość przedsiębiorców zajmujących się działalnością produkcyjną prowadzi prace rozwojowe, choćby wtedy, gdy tworzone są nowe urządzenia, technologie produkcji czy też produkt obejmowany jest ochroną. Z analizy wydanych interpretacji podatkowych wynika, że z prawa do ulgi mogły skorzystać takie podmioty, jak producenci urządzeń spawalniczych, sprzętu AGD, artykułów spożywczych, leków oraz materiałów budowlanych — wylicza Magdalena Flis. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane