Czytasz dzięki

Innowacyjny jak polski bank

Wojciech Boczoń, Bankier.pl
opublikowano: 28-03-2016, 22:00

Banki działające w Polsce są pod względem innowacji w światowej czołówce. Nie tylko nadążają za światowymi trendami, ale same je kreują.

Wiele można powiedzieć o bankach działających w Polsce, ale nie można im odmówić miana innowatorów. Widać to w kategorii „Innowacyjność produktów i usług” rankingu „Giełdowa Spółka Roku 2015”, w której w czołówce aż roi się od przedstawicieli sektora. Polskie banki należą do najbardziej nowoczesnych na świecie, a klienci są poligonem doświadczalnym dla wszelkich nowinek technologicznych. Wynika to jednak nie tylko z chęci wykazania się przed zachodnimi konkurentami, ale także z zaszłości historycznych. Paradoksalnie, dzisiejsza bankowość skorzystała na tym, że do połowy lat 80. XX w. na rynku nie było prywatnej konkurencji. Otwarcie rynku pozwoliło nam przeskoczyć kilka szczebli w drabinie bankowej ewolucji. Ominęliśmy ślepe uliczki, nietrafione inwestycje i przestarzałe rozwiązania.

Polski bank mobilny

Rodzime banki idą z duchem czasu, udostępniając klientom nowoczesne rozwiązania. Za dobry przykład mogą posłużyć bankowość mobilna i płatności z wykorzystaniem smartfonów. Z danych PRNews.pl wynika, że banki mają 5 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej. Rozwiązanie wdrożyły już niemal wszystkiebanki komercyjne i część banków spółdzielczych. 5 mln to dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę, że pierwsze aplikacje mobilne z prawdziwego zdarzenia pojawiły się zaledwie 6 lat temu, a boom rozpoczął się 2-3 lata później. Dla porównania, użytkowników dostępnej już od 18 lat bankowości internetowej jest 14,5 mln. Nasz rynek cechuje się wysoką konkurencyjnością, ale banki potrafią grać do wspólnej bramki. W ubiegłym roku na rynku zadebiutował polski system płatności mobilnych Blik. Dziś z płatności mobilnych Blik mogą korzystać klienci PKO Banku Polskiego, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, mBanku (i Orange Finanse), ING Banku Śląskiego i Alior Banku. Do wdrożenia szykują się kolejne banki — Credit Agricole, Getin Bank i neoBank. Infrastrukturę obsługującą płatności Blik trzeba było zbudować od zera, bo w projekcie nie biorą udziału organizacje płatnicze Visa i MasterCard. To ewenement na światową skalę. Wszystko wskazuje też na to, że banki nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa — Blik posłuży jako podwalina do stworzenia polskiej karty płatniczej.

Nowa era

Banki inwestują także w inne systemy płatności mobilnych. Mobilne płatności zbliżeniowe pojawiły się na naszym rynku w 2012 r., ale obecnie projekt wchodzi w nową fazę. Banki wykorzystują najnowszą technologię — HCE — do wdrożenia płatności z użyciem smartfonów. Do lamusa przechodzą rozwiązania oparte na kartach SIM. Usługę płatności HCE udostępniają już PKO BP, Pekao, BZ WBK, Eurobank i Getin Bank. Lada moment rozwiązanie pojawi się w Alior Banku i mBanku. Bankowcy oczekują, że w niedługiej perspektywie czasu mobilne płatności zbliżeniowe w technologii HCE staną się rynkowym standardem.

W ostatnich latach banki rozpoczęły modernizację systemów bankowości internetowej, sięgając po najnowocześniejsze rozwiązania. Szerokim echem odbiło się wdrożenie w 2013 r. nowego systemu bankowości internetowej w mBanku, który zajmuje najwyższą pozycję wśród banków w kategorii „Innowacyjność produktów i usług” rankingu „Giełdowa Spółki Roku 2015”. Bank wprowadził szereg nieszablonowych rozwiązań, w zupełnie nowy sposób zdefiniował bankowość internetową, a w efekcie zgarnął pulę nagród w międzynarodowych konkursach technologicznych. Dziś coraz częściej banki wdrażają responsywne serwisy bankowości internetowej. RWD wciąż jest nowością w przypadku systemów transakcyjnych. Taką bankowość udostępniły już ING Bank Śląski, Eurobank, Bank Millennium i Lion’s Bank — internetowy oddział Idea Banku. Mówiąc o innowacjach, nie sposób pominąć też mobilnego wpłatomatu zamontowanego na samochodzie BMWi3, który na ulice Warszawy wypuścił Idea Bank. Wdrożenie zebrało wiele nagród na międzynarodowych konkursach i zainspirowało zachodnich konkurentów.

W służbie e-administracji

Ostatnia decyzja Ministerstwa Cyfryzacji potwierdza tezę o innowacyjności polskiej bankowości. Resort chce wykorzystać systemy bankowości internetowej do budowy e-administracji. W założeniu klienci banków będą mogli z poziomu e-banku załatwić nie tylko swoje sprawy finansowe, ale także skontaktować się z urzędami. Testem sprawdzającym użyteczność systemów będzie wypłata świadczeń w ramach programu Rodzina 500+. Banki dostały miesiąc na dostosowanie swoich systemów. I wszystko wskazuje na to, że — jak na innowatorów przystało — zdążą na 1 kwietnia. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Boczoń, Bankier.pl

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy