Interia pobije własny rekord i pomyśli o nowej prognozie

Katarzyna Latek
opublikowano: 2007-08-02 00:00

Wyniki portalu za drugi kwartał będą lepsze niż przed rokiem. Ale jej prezes już główkuje, gdzie i ile jeszcze można zarobić.

Wyniki portalu za drugi kwartał będą lepsze niż przed rokiem. Ale jej prezes już główkuje, gdzie i ile jeszcze można zarobić.

Dziś Interia, internetowy portal nr 3, opublikuje wyniki. Rok temu jej rezultaty finansowe w drugim kwartale były rekordowe — spółce pomogły mistrzostwa świata w piłce nożnej.

— Mimo tak wysokiej bazy udało nam się je jednak znacząco poprawić — mówi Grzegorz Błażewicz, prezes Interii.

Spółka podawała wcześniej, że jej przychody mają wzrosnąć w tym roku o blisko 30 proc.

— Rozważamy podwyższenie naszych celów na ten rok. Założenia na pierwszą połowę roku już przekroczyliśmy. W drugim półroczu chcemy utrzymać tempo wzrostu przychodów i rentowności — wyjaśnia prezes.

Na dwóch filarach

Przychody Interii pochodzą obecnie z trzech źródeł — reklamy, e-commerce oraz sprzedaży technologii. Największa ich cześć pochodzi jednak z reklamy — około 70 proc. To ma się zmienić.

— Chcemy dywersyfikować nasze przychody tak, by docelowo połowa pochodziła z reklamy, a połowa — z innych źródeł — zapowiada prezes.

W tym celu firma uruchamia dwa kolejne filary swojego biznesu. Jednym z nich będzie reklama kontekstowa (zakłada dopasowanie treści reklam do treści przeglądanych stron).

— Stworzyliśmy narzędzie do reklamy kontekstowej, które ma większy zasięg niż podobne rozwiązanie Google — mówi Grzegorz Błażewicz.

Interia zrealizuje też kolejny projekt e-commerce. Będzie to połączenie serwisu społecznościowego z platformą do handlu między użytkownikami portalu. Prezes podkreśla, że Interia wpadła na ten pomysł wcześniej niż Ebay i MySpace, które ogłosiły porozumienie przy tworzeniu takiego projektu.

Wylęgarnia spółek

Mimo że najpopularniejszym słowem wśród spółek giełdowych są ostatnio akwizycje, Interia wybrała inny model rozwoju.

— Stawiamy przede wszystkim na rozwój organiczny. Oprócz tego uruchamiamy własny autorski program venture capital, w ramach którego chcemy inwestować w powstające spółki na zasadzie inkubatora. W ciągu miesiąca ogłosimy szczegóły — mówi prezes.

W pierwszej połowie tego roku Interia zainwestowała tyle, co w całym ubiegłym roku (prawie 5 mln zł)— przede wszystkim w infrastrukturę i nowe projekty. Interia realizuje je ze środków własnych oraz funduszy unijnych. Ma przygotowany już cały portfel projektów, na które chciałaby dostać pieniądze z Unii. W wypadku dwóch pierwszych już zapadły pozytywne decyzje. Jeden to duże przedsięwzięcie multimedialne, związane z telewizją.

— Realizujemy go razem z Comarchem i uniwersytetem w Dreźnie. Drugi projekt to platforma komunikacyjna dla małych i średnich przedsiębiorstw, która powinna ruszyć w przyszłym roku — mówi Grzegorz Błażewicz.