Intermodalne decyzje resortu

21-02-2013, 00:00

Komentarz ministerstwa

MIKOŁAJ KARPIŃSKI

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dostrzega znaczenie intermodalu dla zrównoważonego rozwoju całego transportu. Taki sam priorytet w polityce transportowej postawiła przed sobą Unia Europejska. Dlatego ministerstwo nie tylko współpracuje z podległymi instytucjami, działając na rzecz wsparcia intermodalu, ale również powołało radę ds. transportu intermodalnego, której zadaniem jest stworzenie optymalnych rozwiązań dla tego rodzaju transportu.

Rada ma wypracować kierunki działań poprawiających warunki funkcjonowania transportu intermodalnego w Polsce,

m.in. przez likwidację barier prawnych i organizacyjnych. Zdefiniowanie głównych przeszkód w rozwoju transportu intermodalnego pozwoli na wskazanie dobrych praktyk dla jego rozwoju. Rada, opiniując projekty dokumentów i działań wdrażanych przez resort, przygotuje również propozycje rozwiązań w tej dziedzinie, służących podniesieniu konkurencyjności transportu kolejowego, zwłaszcza jednostek intermodalnych.

Rozwojowi rynku przewozów intermodalnych może, według niektórych ekspertów, pomóc obniżenie stawki dostępu do infrastruktury. Jej zmniejszenie do 30 proc. kosztów dostępu dla klasycznych przewozów towarowych pozwoliłoby na utrzymanie wzrostu przewozów w tym segmencie o około 30 proc. rocznie. Nie ma jednak jednoznacznych badań i analiz wskazujących, że wysokość stawki dostępu do infrastruktury jest kluczowym czynnikiem wyboru środka transportu przy przewozie kontenerów lub innych jednostek intermodalnych.

Problemy transportu intermodalnego należy rozwiązywać stopniowo. Ministerstwo, dostrzegając znaczenie rozwoju transportu intermodalnego i szukając optymalnych rozwiązań z uwzględnieniem możliwości finansów publicznych, analizuje możliwe dodatkowe wsparcie dla tego sektora w rozkładzie jazdy pociągów na sezon 2013/2014.

Ministerstwo podjęło również decyzję o zmianie zasady przyznawania przez zarządcę infrastruktury 25-procentowej ulgi na przewozy intermodalne.

Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy ulga będzie dotyczyła nie tylko tych wagonów, które przewożą kontenery lub inne jednostki intermodalne, ale całego pociągu, który realizuje przewozy intermodalne, nawet jeżeli w składzie znajdują się wagony klasyczne. Będzie to związane ze skierowaniem na ten cel dodatkowych pieniędzy publicznych — około 25 mln zł — co ma zapewnić wzrost przewozów intermodalnych w 2014 r. o około 8-9 proc.

Ministerstwo podjęło decyzję o zmianie zasady przyznawania przez zarządcę infrastruktury ulgi na kolejowe przewozy intermodalne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Intermodalne decyzje resortu