Internetowy anioł zaparzy dobrej kawy

opublikowano: 30-05-2014, 00:00

Współtwórca Pizza Portalu wyczuł niszę z dala od internetu. Biznes idzie na tyle dobrze, że myśli o kupnie plantacji.

Lech Kaniuk kilka lat temu wraz z partnerami ze Szwecji założył Pizza Portal, serwis do zamawiania jedzenia przez internet. Kilkadziesiąt miesięcy później biznes kupił inwestor, wykładając 40 mln EUR. Część tej kwoty trafiła na konto Kaniuka, który nie zamierza zasypiać gruszek w popiele. Sam przeistoczył się w inwestora, głównie w Polsce i Skandynawii. Właśnie nad Wisłą rozkręca Bean & Buddies, pomysł, który z internetem nie ma zbyt wiele wspólnego.

Zobacz więcej

NOWE OTWARCIE: Lech Kaniuk wychował się w Szwecji, gdzie spożycie kawy jest kilkakrotnie wyższe niż w Polsce. Jego zdaniem, po latach próbowania produktów kawopodobnych Polacy docenią smak naparu z ziaren wyższej jakości. [FOT. WM]

— Mój najnowszy projekt to spółka zajmująca się importem i wypalaniem kawy z wyższej półki. Moim zdaniem, to nisza, w której można szybko urosnąć — podkreśla inwestor, na co dzień mieszkający w Łodzi. Bean & Buddies to przedsięwzięcie, które dopiero kiełkuje. Wspólnikami są m.in. koledzy Kaniuka z PizzaPortal.se, a także np. znajomy Szwed zarabiający krocie na systemie wypożyczania rowerów na jednej z ekologicznych szwedzkich wysp.

— Siostra jednego z inwestorów mieszka w Peru, dlatego mamy doskonałe kontakty z plantatorami. Jeśli biznes będzie się rozkręcał, będziemy w niego dalej inwestować. W przyszłości myślimy zarówno o zakupie plantacji, jak i palarni — mówi Lech Kaniuk.

Przeciętny Polak pije coraz więcej kawy i obecnie jest to 100 litrów rocznie na głowę. Jednak w przeliczeniu na wagę samych ziaren nie jest to już tak powalająca liczba — średnio kupujemy 3 kg kawy rocznie, wciąż kilkakrotnie mniej niż Europejczycy z zachodu i północy kontynentu. Jednak także u nas najdynamiczniej rośnie segment premium.

— Obecnie skupiamy się na edukacji rynku i tłumaczeniu różnic między mistrzowskim a przemysłowym paleniem. Do tego dostarczamy świeżo paloną kawę i podajemy datę palenia na opakowaniu. W masowych kawach ziarnistych palenie odbywa się często kilka lat przed sprzedażą, co znacznie osłabia jego smak i zapach — tłumaczy Lech Kaniuk, wciąż szef PizzaPortal. pl i udziałowiec Delivery Hero, właściciela serwisu. Inwestor nie byłby sobą, gdyby do napoju znanego od setek lat nie dodał nieco najnowocześniejszych technologii. Myśli zatem, by w sklepie internetowym

Bean & Buddies można było na żywo oglądać proces zbiorów, palenia i mieszania kawy. Plan na najbliższe miesiące to zwiększyć sprzedaż z 1 do 10 ton miesięcznie.

— Jeśli ktoś ma dobrą strategię, to coś dla siebie ugra. Rynek kawy premium się rozrasta, podobnie jak herbaty lepszej jakości — ocenia Adam Mokrysz, członek zarządu Mokate. Lech Kaniuk przyznaje, że nie zamierza swojej aktywności ograniczać tylko do czarnych ziaren. Wciąż jest inwestorem i aniołem biznesu m.in. w Prowly (aplikacja internetowa dla PR-owców), w iTaxi (wraz z m.in. Łukaszem Wejchertem) oraz w Migam.pl, internetowym tłumaczu języka migowego. Wraz ze wspólnikami z Europy rozważa też inwestycję w branżę nieruchomości. Kaniuk i spółka mają na oku jeden z łódzkich biurowców.

NOWE OTWARCIE: Lech Kaniuk wychował się w Szwecji, gdzie spożycie kawy jest kilkakrotnie wyższe niż w Polsce. Jego zdaniem, po latach próbowania produktów kawopodobnych Polacy docenią smak naparu z ziaren wyższej jakości. [FOT. WM]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Internetowy anioł zaparzy dobrej kawy