Intertour obnażył słabość systemu

opublikowano: 03-08-2015, 22:00

Znowu bankrutuje biuro i znowu może zabraknąć pieniędzy na zwrot wpłaconych zaliczek. Upartym znowu odda państwo.

Wczoraj wieczorem wrócili do Polski pierwsi klienci krakowskiego biura podróży Intertour, które w piątek ogłosiło niewypłacalność. Powroty organizuje marszałek województwa małopolskiego, który wykorzysta pieniądze z gwarancji biura podróży. 250 klientów, którzy nie zdążyli wyjechać z biurem, może ubiegać się o zwrot wpłat.

Niskie zabezpieczenie

Eksperci przewidują, że pieniędzy zabraknie.

— Niechlubnej tradycji po raz kolejny stało się zadość. Zabezpieczenie Intertour wynosi 208 tys. zł. To jedynie około 800 zł na osobę, podczas gdy wartość przeciętnej rezerwacji na osobę w skali całej branży to około 2500 zł. To wyliczenie nie uwzględnia kosztów wysyłania autokarów po turystów, które mogą sięgnąć nawet 1/3 tej gwarancji — mówi Jarosław Kałucki z Travelplanet.pl — multiagenta, który sprzedaje oferty kilkudziesięciu touroperatorów.

Przypomina, że turyści upadłych biur nigdy nie odzyskali całości pieniędzy wpłaconych na wycieczki. W przypadku klientów Open Travel było to 15-75 proc. wpłat, w przypadku Selectours — 25 proc., a w przypadku Sky Clubu — 38-70 proc. Klientom Intertouru przysługuje roszczenie o odszkodowanie od skarbu państwa. Podstawą jest zarzut nieprawidłowo wdrożonej unijnej dyrektywy.

— Prowadzę sprawy klientów biur, które zbankrutowały w latach 2012-13. W tym roku mieliśmy siedem korzystnych wyroków. W jednym z nich klient odzyska 35 tys. zł. Biorąc pod uwagę koszty procesu i odsetki, skarb państwa poniesie około 50 tys. zł kosztów. Mam założonych około 60 spraw. Czekam na przełomowy wyrok dotyczący klientów Sky Clubu — mówi Piotr Cybula, radca prawny w krakowskiej kancelarii Bielański i Wspólnicy.

Każdy sobie

Po fali bankructw z 2012 r. pojawił się pomysł na turystyczny fundusz gwarancyjny, drugi filar ubezpieczeniowy dla touroperatorów, ale po kilku latach prac projekt trafił do szuflady

. — Już w 2013, gdy przeprowadzano nowelizację rozporządzeniaministra finansów, określającego minimalne sumy gwarancji ubezpieczeniowych dla touroperatorów, podkreślaliśmy, że rozwiązanie to jest tymczasowe i powinno być tylko wstępem do całościowej reformy systemu — przypomina Paweł Niewiadomski z Polskiej Izby Turystyki.

Niektóre firmy turystyczne ubezpieczają się na własną rękę.

— Travelplanet.pl uruchomił z Axa Assistance ubezpieczenie od upadłości biura podróży, bezpłatne dla turystów. Gdyby Travelplanet.pl miał w ofercie wycieczki Intertour, to scenariusz byłby bardzo prosty: turysta kontaktuje się z Travelplanet.pl, otrzymuje voucher na kwotę, jaką wpłacił za wycieczkę, i wybiera sobie cokolwiek z oferty Travelplanet.pl. I jedzie na wakacje — natychmiast albo w ciągu roku — mówi Jarosław Kałucki.

Ecco Holiday wprowadził ochronę wpłaconych przez klientów kwot od 2012 r. Enovatis — spółka, do której należą multiagenci EasyGo. pl i Wakacje.pl — od ubiegłego roku również zabezpiecza klientów — za opłatą wysokości 2,2 proc. ceny wycieczki. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu