INWESTOR WYŁOŻY W JELCZU 42 MLN ZŁ

Krzysztof Maciejewski
29-11-1999, 00:00

INWESTOR WYŁOŻY W JELCZU 42 MLN ZŁ

Brak zgody Skarbu Państwa może zablokować integrację Pol-Motu i Zasady

NIEPEWNOŚĆ: Zmiana właściciela jest dla obu zakładów szansą na rozwój oraz na znalezienie atrakcyjnych inwestorów w przyszłości. To zresztą niebagatelna sprawa dla całej gospodarki. Liczymy na to, że SP uzna te argumenty — mówi Andrzej Zarajczyk, prezes Pol-Mot Holding. fot. G. Kawecki

Pol-Mot Holding wyłoni wkrótce partnera strategicznego, który pomoże mu dokończyć modernizację Jelcza. Na razie trwają rozmowy z trzema potencjalnymi inwestorami. Andrzej Zarajczyk, prezes zarządu Pol-Motu, ocenia potrzeby inwestycyjne w samym Jelczu na 10 mln USD.

Pol-Mot planuje dokończenie restrukturyzacji Jelcza i Autosanu. Kondycja finansowa obu spółek (a zwłaszcza sanockiego Autosanu) jest fatalna. Jelcz wykazuje wprawdzie zysk bilansowy, ale koszty operacyjne są bardzo duże. Bez dalszych inwestycji obu spółkom może grozić upadłość. Andrzej Zarajczyk, prezes zarządu Pol-Motu Holding, chce wprowadzić do Jelcza strategicznego inwestora, który pomoże w modernizacji oddziałów produkujących samochody ciężarowe.

— Trwają negocjacje z trzema potencjalnymi kandydatami. To zagraniczne koncerny, które liczą się na świecie — tłumaczy Andrzej Zarajczyk.

Prezes nie chce ujawnić ich nazw — zdradza jednak, że dwa z trzech zainteresowanych koncernów są już obecne w Polsce.

Milenijne plany

Żeby poszerzyć ofertę i dotrzymać kroku europejskim standardom, w Jelczu trzeba wybudować nowoczesną lakiernię za 10 mln USD (około 42 mln zł). Ostateczne nakłady inwestycyjne nie zostały jednak jeszcze zdefiniowane. Wiadomo, że Autosan ma rozpocząć produkcję przyczep i naczep.

W przyszłym roku ruszą dostawy pierwszych partii autobusów dla kontrahentów z Chin. Trwają także negocjacje z kilkoma południowoamerykańskimi krajami, które zainteresowane są kupnem pojazdów z Autosanu i Jelcza.

— Na razie firmy eksportują autobusy do Rosji i byłych republik radzieckich — mówi prezes Zarajczyk.

Autobusowy alians

15 listopada spółki Pol-Mot Holding i Zasada podpisały porozumienie intencyjne o integracji kapitałowej. Jego postanowienia przewidują, że Pol-Mot przejmie od Zasady wszystkie jego udziały w spółkach Autosan i Jelcz. Opłaci je częściowo nową emisją akcji, w wyniku której spółka Zasada będzie posiadać 26 proc. akcji spółki i uzyska prawo do 10,48 proc. głosów na WZA.

— Pozostałą część należności —około 2/3 — pokryjemy ze środków własnych — twierdzi Andrzej Zarajczyk.

Zdaniem prezesa Pol-Motu, kierowany przez niego holding był naturalnym kandydatem na inwestora strategicznego dla obu zakładów. Przemawiały za tym 30- -letnie kontakty, w których odgrywał zarówno rolę eksportera wyrobów Autosanu i Jelcza, jak i importera komponentów.

Czekanie na SP

Nadal jednak nie wiadomo, czy transakcja w ogóle dojdzie do skutku. Zgoda na nową emisję dla Zasady wymaga bowiem większości 4/5 głosów na WZA Pol-Motu, planowanym na 10 grudnia. Do Skarbu Państwa należy ponad 19 proc. udziałów, więc to on będzie rozdawał karty. Przedstawiciele ministerstwa nie podjęli na razie żadnej decyzji.

Trzy filary

Zdaniem prezesa Zarajczyka, konieczne jest także ustalenie przyszłej pozycji obu spółek na rynku.

— Trzeba odpowiedzieć na pytanie, jak będzie wyglądała współpraca obu spółek, które pod sztandarem poprzedniego właściciela konkurowały ze sobą. Autosan powinien specjalizować się w autokarach dalekobieżnych, a Jelcz skupić na produkcji autobusów miejskich — uważa Andrzej Zarajczyk.

Do tej pory w grupie Pol-Motu był tylko jeden producent części motoryzacyjnych — spółka Izamot z Iłży. Holding koncentrował się na sprzedaży i dystrybucji pojazdów. Dzięki zaangażowaniu w produkcję motoryzacyjną Pol-Mot zyska na znaczeniu w branży. Nie oznacza to jednak odejścia od działalności pozamotoryzacyjnej, czyli produkcji maszyn rolniczych i developerstwa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Maciejewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / INWESTOR WYŁOŻY W JELCZU 42 MLN ZŁ