Inwestycja w dobra luksusowe

Rafał Dobrowolski, Zarządzający Portfelem, PKO TFI
09-12-2013, 00:00

Komentarz partnera sekcji

PKO Dóbr Luksusowych Globalny to fundusz akcyjny koncentrujący się na firmach, które mają cenne aktywo — silną markę rozpoznawalną masowo lub w swoich sektorach, często skierowaną do wyższego segmentu nabywców. Wbrew pozorom portfel jest zdywersyfikowany branżowo — zawiera przedsiębiorstwa z sektorów takich jak wąsko rozumiane dobra luksusowe (odzież, galanteria skórzana, kosmetyki, zegarki, biżuteria), sektor samochodowy, technologiczny, rozrywka i inne.

Poprzez fundusz PKO Dóbr Luksusowych Globalny budujemy ekspozycje na korporacje oferujące markowe produkty lub usługi,

na które jest popyt w strukturalnym wzroście i mające wysoką skalowalność biznesu. Powoduje to, że bariery wejścia dla konkurencji są wysokie. Przede wszystkim przez czas i nakłady potrzebne do zbudowania podobnej tradycji, rozpoznawalności, unikalnego designu i jakości. Zdarza się, że jest to wręcz niemożliwe bez przejęć. Wtedy za pozyskanie takiego aktywa trzeba zapłacić bardzo wysoką premię ponad wyceny rynkowe. Marka, którą mają firmy znajdujące się w portfelu, pozwala też się rozwijać — wchodzić zarówno w nowe kategorie produktów i usług, jak i na nowe rynki geograficzne.

Oczekuje się, że popyt na dobra luksusowe do 2020 r. będzie rósł dwucyfrowo.

Poza typowymi determinantami tego wzrostu, które mają wpływ na wszystkie spółki, jak wzrost klasy średniej w Chinach i rosnąca liczba majętnych osób z rynków rozwiniętych, przedsiębiorstwa różnią się znacząco. Siła marki, spektrum produktów, specyficzne przewagi, sieć dystrybucji, obsługiwane rynki geograficzne, marżowość i sytuacja bilansowa to tylko niektóre z wielu różnic. Z tego wynikają też konkretne dynamiki przychodów i zysków oraz różne zachowanie kursów akcji.

Walorów spełniających te kryteria mało jest na rynkach wschodzących i wśród małych spółek,

dlatego te kategorie nie mają istotnej wagi w portfelu funduszu. Wyniki finansowe spółek ze spektrum mogą rosnąć przez wiele lat i naturalnie są one ciekawymi kandydatami do portfela akcyjnego każdego inwestora — jeżeli tylko rynek finansowy nie ma już w stosunku do nich za wysokich oczekiwań i nie dyskontuje najbardziej pozytywnego scenariusza. Filozofia zarządzania nie jest więc indeksowa, ale typowo selekcyjna, tzn. nastawiona na wybieranie najciekawszych firm, bez przywiązywania się do konkretnego rynku geograficznego lub benchmarku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Dobrowolski, Zarządzający Portfelem, PKO TFI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Inwestycja w dobra luksusowe