ISO 9000 jest częścią biznesplanu firm

Wojciech Surmacz
22-02-2001, 00:00

ISO 9000 jest częścią biznesplanu firm

Zarządzanie jakością stanowi instrument kierowania przedsiębiorstwem

Nasza gospodarka znajduje się w połowie drogi do osiągnięcia pełnej dojrzałości jakościowej. W ciągu ostatnich pięciu lat wiele firm w Polsce, zarówno z przyczyn rynkowych, jak i w związku z wymogami korporacyjnymi lub z uwagi na własny rozwój i wynikającą z niego potrzebę udoskonalenia wewnętrznej struktury, wprowadziło politykę jakościową do swojej strategii biznesowej. Zmieniające się wymogi jakościowe, chęć współpracy międzynarodowej i nowe regulacje prawne sprzyjają certyfikacji , a niekiedy ją wymuszają.

Pierwszy certyfikat ISO serii 9000 wydano w Polsce w 1990 roku. W tym czasie w krajach Europy Zachodniej certyfikacja systemów na zgodność z tą normą kwitła już w pełni. Kolejne cztery lata można również określić mianem chudych, jeżeli chodzi o popularyzację systemów zarządzania jakością w naszym kraju. Dopiero w 1995 roku nasz rynek jakościowy ruszył w pościg za Europą. Ta pogoń trwa do dzisiaj. Mamy już wydanych ponad 3 tys. świadectw jakości, ale specjaliści z branży szacują pojemność polskiego rynku na około 6 tys. certyfikatów zgodności systemów zarządzania jakością z normą ISO 9000.

Jakościowy półmetek

Nasza gospodarka znajduje się więc gdzieś w połowie drogi do osiągnięcia pełnej dojrzałości jakościowej. Dodatek, który mają państwo przed sobą, ma za zadanie przedstawić w miarę pełny obraz polskiego półmetka ISO. Jest on tym bardziej istotny, że już za kilka lat nasz kraj znajdzie się w strukturach Unii Europejskiej, gdzie ISO 9000 jest podstawową przepustką do nawiązania współpracy z jakimkolwiek podmiotem, działającym na unijnym rynku. Systemy zarządzania jakością mają znaczenie również we współpracy lokalnej. Są instrumentem budowania zaufania kontrahentów do firmy posiadającej certyfikat. Są również normą, według której przebiega organizacja wewnętrznej struktury przedsiębiorstwa. Warto więc zaufać podmiotom, które mają certyfikaty ale nie można zapominać o tych, które ISO jeszcze nie mają.

Tak naprawdę, to z myślą o nich przygotowaliśmy dodatek.

O kim mowa?

Rzecz jasna o małych i średnich firmach, bo — zdaniem wielu analityków rynku certyfikacyjnego w Polsce — to do nich ma trafić owe 3 tys. jeszcze nie wydanych świadectw ISO. Dla nich przygotowaliśmy jakościowy elementarz, który znajduje się wewnątrz dodatku. Dla nich też zestawienie polskich firm najbardziej doświadczonych pod względem zarządzania jakością powinno stanowić listę poważnych partnerów biznesowych.

Narzędzie zarządzania

Z drugiej strony, nasz dodatek być może nieco zdopinguje tych, którzy znaleźli się w zestawieniu, a mimo to może jeszcze nie do końca rozumieją, czym jest np. doskonalenie zarządzania w firmie. Jednym słowem — chcielibyśmy, żeby każdy polski biznesmen po prostu zapoznał się ze sztuką zarządzania jakością. Oczywiście większości wydaje się, że wie, o czym mowa. Zdaniem jakościowych audytorów i konsultantów, nie jest z tym jednak tak różowo — największą bolączkę polskiego przedsiębiorcy stanowi bowiem nieświadomość posiadania doskonałych narzędzi do zarządzania firmą.

Wojciech Surmacz

w.surmacz@pb.pl tel. 611 62 38

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Surmacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ISO 9000 jest częścią biznesplanu firm