IT wpływa na efektywność sprzedaży

Andrzej Bochacz
opublikowano: 09-01-2008, 00:00

Wraz ze wzrostem liczby galerii i centrów handlowych rośnie zapotrzebowanie na systemy do obsługi i zarządzania sieciami sklepów. Dobra koniunktura w tej branży panuje od dwóch lat — w tym okresie zanotowa-

liśmy 100-procentowy wzrost sprzedaży. Wszystko wskazuje na to, że popyt będzie trwał. Wpływa na to wzrost konkurencji, związany z tworzeniem dużych sieci dystrybucyjnych oraz koncentracją biznesu na stosunkowo niewielkich obszarach. Zainteresowanie oprogramowaniem jest wynikiem szybkiego obniżenia marż, a co za tym idzie, związane jest z koniecznością optymalizacji kosztów. Jeszcze kilka lat temu najprostszą formą optymalizacji kosztów było zamrażanie płac, obecnie nie jest to już możliwe.

Dziś jedyne rozwiązanie to racjonalne zarządzanie segmentem magazynowym oraz odpowiednie motywowanie personelu. W przypadku sieci handlowych dysponujących nawet kilkuset punktami sprzedaży, ogarnięcie i analiza tak złożonego i dynamicznego procesu są możliwe tylko przy wsparciu IT. Najczęstsze problemy, z jakimi muszą uporać się handlowcy, występują w segmencie odzieżowym. Panuje w nim największa konkurencja, co widać po liczbie sklepów odzieżowych w każdym centrum, dodatkowo handlowcy muszą błyskawicznie reagować na zmieniające się warunki pogodowe, które w naszym klimacie potrafią spłatać figla, oraz zmieniającą się modę.

Dodatkowo w każdym punkcie sprzedaży konieczne jest utrzymywanie kompletnej „rozmiarówki”. Trzeba pamiętać, że nawet w tak niewielkim kraju jak Polska, pomiędzy poszczególnymi regionami występują różnice kulturowe, które przekładają się na rodzaj, wzory oraz kolor sprzedawanej odzieży czy butów. Trzeba sobie zdawać sprawę, że duże firmy w jednej kolekcji wypuszczają od kilkuset do kilku tysięcy wzorów odzieży.

Przy tak dużej liczbie zmiennych planowanie sprzedaży staje się niemożliwe bez wsparcia systemu, który będzie w stanie szybko przeanalizować zebrane informacje. Głównym zadaniem systemu w procesie planowania jest pomoc w oszacowaniu, przy jakim zaopatrzeniu w towar możliwa jest realizacja jak największego zysku. Dlatego prócz rejestracji sprzedaży, nowoczesne systemy informatyczne potrafią policzyć klientów odwiedzających sklep, analizować ich ruch między poszczególnymi stoiskami, identyfikować miejsca kradzieży.

Wprowadzenie systemu prócz planowania daje możliwość lepszego zarządzania personelem poprzez badanie efektywności poszczególnych pracowników, co pozwala wprowadzać programy motywacyjne.

Z naszej praktyki wynika, iż dzięki informatycznemu wsparciu można podnieść efektywność sprzedaży poszczególnych sklepów od 10 do 30 proc.

Andrzej Bochacz

ze spółki Kamil

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Bochacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu