Izba gospodarcza kojarzy firmy
Pomoc dla przedsiębiorstw, które szukają szans współpracy
SPECYFIKA: Aby nie zaprzepaścić szans na współpracę, trzeba uważać na specyfikę prowadzenia interesów w Polsce i Szwecji — mówi Sławomir Chmiel, prezes PSIG (na zdj. z lewej, razem z Bšrje Risinggördem, prezesem Szwedzko-Polskiej Izby Handlowej). fot. Borys Skrzyński
Oprócz biur radców handlowych, polskie firmy poszukujące partnerów ze Szwecji mogą skorzystać z usług Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej.
Firmy, które pragną nawiązać współpracę ze szwedzkimi przedsiębiorstwami, mogą szukać informacji w biurach radców handlowych w Sztokholmie i w Warszawie. Wiarygodnym źródłem są też izby gospodarcze: zarówno szwedzko-polska w Sztokholmie jak i polsko-szwedzka w Gdańsku. Sławomir Chmiel, prezes Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej zapewnia, że instytucja ta została utworzona głównie w celu promocji polskiego eksportu.
Zniżki dla członków
Firmy, które zwracają się do PSIG, najczęściej poszukują adresów potencjalnych partnerów.
— Usługi wymagające nakładu czasu i środków realizujemy na zasadach komercyjnych. W przypadku członków izby stosujemy obniżone stawki — wyjaśnia Sławomir Chmiel.
Izba przedstawia zainteresowanemu wstępny koszt i czas wykonania usługi. Jeśli dojdzie do wystawienia zlecenia, pracownicy izby kontaktują się z potencjalnym partnerem. Gdy szwedzkie przedsiębiorstwo wyrazi chęć współpracy, adres jest przekazywany polskiej firmie.
Promocja kraju
Poszukiwanie adresów nie jest jedynym zajęciem Izby.
— Pod koniec 1999 r. ukaże się publikacja wydana w dwóch językach, traktująca o polskiej i szwedzkiej gospodarce. Znajdzie się tam miejsce na prezentację firm, ogłoszenia i reklamy — zapowiada Sławomir Chmiel.
Za pośrednictwem Izby można wyjechać na targi. Instytucja ta organizuje też seminaria poświęcone specyfice prowadzenia biznesu w Polsce i w Szwecji.
— Najbliższe odbędzie się w czwartek w Krakowie. W grudniu zorganizowane zostaną jeszcze dwie imprezy, w Olsztynie i w Warszawie — mówi Sławomir Chmiel.
Marcin Bołtryk