Małe firmy napotykają w swojej działalności mnóstwo problemów. Duża konkurencja, wysokie koszty prowadzenia biznesu i rosnące wymogi rynku – to trudności, z którymi wielu przedsiębiorców nie jest w stanie sobie poradzić. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą nie tylko optymalizować ponoszone wydatki, ale również podążać za trendami.
Wsparciem dla MŚP w wielu działaniach może być sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence - AI). Korzystając z niej, przedsiębiorcy mogą rozwinąć biznes, ograniczyć koszty prowadzonej działalności i zmniejszyć czas pracy poświęcony na określone działania. AI ma wszechstronne zastosowanie – korzyści z niej można czerpać w praktycznie każdej małej firmie, niezależnie od branży i charakteru prowadzonej działalności.
– Codziennie powstają setki nowych narzędzi opartych na technologii, jaką jest sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe. W zależności od potrzeb i branży możemy znaleźć różne rozwiązania przeznaczone specjalnie dla np. marketerów, prawników, architektów czy programistów. Bez względu na specyfikę branży warto sięgnąć po narzędzia, które są przydatne w każdym biznesie – mówi Dominika Bucholc, ekspert od AI.
Firma, która chce skorzystać z możliwości, jakie daje jej sztuczna inteligencja, powinna w pierwszej kolejności zastanowić się, co chce ulepszyć. A możliwości jest całkiem sporo.
Kontakt z konsumentami
Mikro i małe firmy mogą wykorzystać sztuczną inteligencję w obsłudze klienta. Bot, czyli robot wykonujący działania za człowieka, udziela informacji w odpowiedzi na pytania użytkowników, którzy weszli na stronę internetową przedsiębiorstwa, a następnie zainicjowali próbę kontaktu. W praktyce wygląda to tak, że w witrynie online pojawia się okienko z chatem, w którym potencjalny klient wpisuje dowolną treść, najczęściej pytanie, a bot analizuje tekst wiadomości i generuje odpowiedź dotyczącą poruszonych kwestii.
Przedsiębiorca może wykorzystać sztuczną inteligencję również do tworzenia treści. Rozwiązania wykorzystujące AI, czyli np. zyskujący na popularności ChatGPT, w pewnym zakresie mogą zastąpić copywritera lub inną osobę odpowiedzialną za tworzenie treści. Dzięki temu firma jest w stanie dostać od sztucznej inteligencji stworzone przez nią artykuły blogowe, recenzje i opisy produktów.
– Platforma nakarmiona danymi przedsiębiorstwa jest w stanie napisać fachowy tekst na dowolny temat, nawet z tzw. trudnych i bardzo technicznych branż - mówi Cezary Lech, współtwórca Asystenta AI, kolejnego rozwiązania wykorzystującego sztuczną inteligencję.
SEO i pomoc w reklamie
Tę technologię można z powodzeniem zastosować również w SEO, czyli działaniach mających na celu optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych i zwiększenie widoczności firmowej witryny w sieci. Zarówno ChatGPT, jak i inne znane narzędzia wskazują słowa kluczowe i frazy mające znaczenie w kontekście większego zainteresowania produktami oferowanymi przez firmę i przyciągnięcia potencjalnych klientów.
AI może pomóc przedsiębiorcy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Jeśli jest taka potrzeba, zgromadzi określone dane, które pozwolą pozyskać wiedzę o potencjalnych klientach firmy. Pomoże np. w określaniu preferencji zakupowych konsumentów. Następnie zarekomenduje działania, które pozwolą firmie osiągnąć wyznaczone marketingowe cele.
– Świetnie sprawdzi się także w optymalizacji kampanii reklamowych, chociażby w zakresie testowania. Na podstawie historycznych danych sprzedaży i trendów rynkowych może określić prognozowany popyt na produkty lub usługi – mówi Dominika Bucholc.
Edukacja i sparingpartner
To nie wszystkie zastosowania. Sztuczna inteligencja pomaga przedsiębiorcom również w rozwijaniu ich kompetencji i umiejętności.
– Technologia AI wykorzystywana jest także w wielu programach i platformach edukacyjnych, dzięki czemu plan nauki można dostosować do indywidualnych potrzeb i preferencji każdego użytkownika – zwraca uwagę Dominika Bucholc.
Sztuczna inteligencja daje przedsiębiorcy coś jeszcze – może być dla niego… sparingpartnerem. Jak podkreśla Zuzanna Mikołajczyk, założycielka agencji doradczej Know.How.Match, właściciel firmy może skonfrontować swoje plany i pomysły z sugestiami i propozycjami AI, dzięki czemu wspólnie są w stanie wygenerować jeszcze lepsze rozwiązania.
Praca ze sztuczną inteligencją wymaga formułowania właściwych pytań. Polecenia muszą być zrozumiałe i konkretne, ale nie powinny być zbyt rozbudowane. W komunikacji ze sztuczną inteligencją należy unikać mowy potocznej. Tylko wtedy AI będzie w stanie wygenerować prawidłowe odpowiedzi.
A na co należy uważać, korzystając ze sztucznej inteligencji? Trzeba pamiętać o tym, że AI często – jak to określają eksperci – halucynuje, czyli pokazuje wyniki niepasujące do żadnych konkretnych danych, mieszają się jej informacje lub po prostu zmyśla. Warto zatem sprawdzić wyniki i odpowiedzi uzyskane od sztucznej inteligencji w innych źródłach. Obecnie trwają prace mające na celu zmniejszenie lub wyeliminowanie tej wady.
Mimo wszystko firmy nie powinny się bać ani unikać sztucznej inteligencji. Jej rozwój jest tak szybki, że niebawem możemy spodziewać się kolejnych zastosowań przydatnych w prowadzeniu biznesu, a korzystanie z niej w pracy będzie codziennością.