Jak nie dać się naciągaczom z zagranicy

opublikowano: 29-09-2019, 22:00

Przedsiębiorcy coraz częściej są oszukiwani przez odbiorców z innych krajów. Co powinien zrobić eksporter, zanim wyśle produkty w świat?

Eksperci firmy faktoringowej Bibby Financial Services przypominają o pięciu sposobach na prześwietlenie zagranicznych kontrahentów w celu uniknięcia fraudów. Ich zdaniem przede wszystkim warto sprawdzić domenę mejla, z której prowadzona jest korespondencja. Oszuści często zakładają domenę łudząco podobną do tej używanej przez znaną firmę, pod którą się podszywają.

Różnica może polegać na braku jednej litery lub istnieniu dodatkowej kropki lub myślnika. Warto sprawdzić na oficjalnej stronie internetowej firmy, z jakiej domeny mejlowej korzysta kontrahent i porównać ją z tą, która występuje w korespondencji. Warto też sprawdzić datę rejestracji domeny, z której prowadzona jest korespondencja. Jeśli okaże się, że została ona zarejestrowana stosunkowo niedawno, należy wzmóc ostrożność.

— W ten sposób wykryliśmy oszustów podszywających się pod pracowników spółki z grupy Auchan B.D.M.S. Distribution. Okazało się, że domena mejla była zarejestrowana zaledwie miesiąc przed pierwszym kontaktem z naszym klientem — wyjaśnia Magdalena Martynowska– Brewczak, dyrektor zarządzający i członek zarządu Bibby Financial Services.

Dodaje, że duże firmy handlowe, zwłaszcza znane marki, działają na swoich domenach z reguły dłużej niż rok. Kolejnym sposobem jest wykonanie telefonu do centrali firmy, za której przedstawicieli podają się potencjalni odbiorcy. To pozwoli zweryfikować, czy osoby, które kontaktują się z firmą, rzeczywiście pracują w danym miejscu.

Warto zwrócić uwagę na miejsce dostawy — czy jest to magazyn firmy, z którą rzekomo prowadzone są negocjacje. Oszuści zwykle podają centra logistyczne. W weryfikacji kontrahenta pomoże też współpraca z wywiadownią gospodarczą albo firmą faktoringową. Takie podmioty sprawdzają wiarygodność finansową i rzetelność potencjalnych partnerów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy