Jak o 15 mld zł zwiększyć dochody budżetu?

Jak o 15 mld zł zwiększyć dochody budżetu? Zdaniem doradcy — powróżyć

W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) najnowszej (trzeciej) wersji projektu (z 25 lipca) ustawy dotyczącego STIR Ministerstwo Finansów (MF) zapisało, że w 2018 r. (czyli pierwszym pełnym roku działania systemu) wpływy do budżetu państwa zwiększą się o 2,5 mld zł. Z każdym kolejnym miałyby rosnąć o ok. 0,5 mld zł, czyli łącznie w ciągu 10 lat budżet miałby zyskać dodatkowe 47 mld zł. To suma aż o 15 mld zł wyższa od zapisanej w OSR drugiej wersji projektu (z 19 maja). Wówczas MF szacowało, że w 2018 r. dodatkowy zysk budżetu wyniesie „tylko” 1 mld zł, a przez 10 lat — 32 mld zł.

Zobacz więcej

Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i finansów Fot. Marek Wiśniewski

— Żadne szacunki nie są wiarygodne. Nikt nie wie, ilu jest oszustów podatkowych, ilu zostanie wykrytych, ilu się przestraszy i zakończy nielegalną działalność. To wróżenie z fusów. Równie dobrze resort mógłby zapisać, że wpływy budżetu wzrosną przez 10 lat nie o 47 mld zł, ale np. o 147 mld zł. Do tych liczb nie należy przywiązywać wagi, są skierowane chyba tylko do posłów, aby się na nie powoływali i żeby uchwalili tę ustawę — mówi Jerzy Martini, doradca podatkowy.

Obie wersje projektu różnią się nieznacznie, a najświeższa nie przewiduje żadnych nowych metod działania fiskusa. W OSR Ministerstwo Finansów pisze: „skuteczność systemu analizy ryzyka wyniesie w 2018 r. około 20-25 proc. w stosunku do dolnej granicy szacunkowej kwoty luki w zakresie podatku VAT (10-15 mld zł rocznie), spodziewane dochody mogą wynieść w 2018 r. ok. 2,5 mld zł. W kolejnych latach skuteczność systemu będzie wzrastać o ok. 5 punktów proc. w skali roku”. Resort finansów dodaje, że wzrost wpływów do budżetu będzie wynikać z efektu psychologicznego — wystraszeni przestępcy karuzelowi zakończą proceder. Takie samo tłumaczenie MF zapisało w OSR drugiej wersji projektu. Wówczas skuteczność szacowało znacznie niżej — na 10-15 proc. rocznie.

Zapytaliśmy ministerstwo, skąd się wzięła tak gigantyczna, 15-miliardowa, różnica w szacunkach, skoro najnowszy projekt nie przewiduje żadnych nowych metod działania. Odpowiedziano nam, że zmiana wynika z szerszego zakresu analiz prowadzonych przez Krajową Administrację Skarbową.

„Zakładana funkcjonalność przewiduje porównywanie wyników analiz generowanych ze struktur logicznych Jednolitego Pliku Kontrolnego oraz danych raportowanych w ramach STIR. W szczególności w zakresie obrotów na rachunkach bankowych” — czytamy w odpowiedzi biura prasowego MF. Innymi słowy, chodzi o synergię systemu STIR z obowiązującym już od pewnego czasu systemem JPK. W dwóch poprzednich wersjach MF takiej synergii nie uwzględniało.

— Oczywiście możliwa, a nawet wskazana byłaby synergia STIR z JPK. Mogłoby to przynieść dobre efekty. Skarbówka miałaby znacznie szerszy obraz działań podatników — komentuje Jerzy Martini.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Jak o 15 mld zł zwiększyć dochody budżetu?