Santander Leasing Polska w badaniu “MŚP oczami Polaków” sprawdził, jak widzą siebie przedsiębiorcy i jak postrzegają ich Polacy. Wynika z niego, że biznesmeni opisują siebie przede wszystkim jako uczciwych (67 proc.), ciężko pracujących i przeciążonych obowiązkami (65 proc.) oraz sprytnych i zaradnych (64 proc.).
Dwie perspektywy
Pozostali badani podzielają część tych opinii – postrzegają przedsiębiorców głównie jako sprytnych i zaradnych (57 proc.) oraz ciężko pracujących i przeciążonych obowiązkami (55 proc.). Tylko 54 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorcy prowadzą swoje firmy uczciwie, podczas gdy wśród samych właścicieli biznesów odsetek ten jest wyższy - wynosi 67 proc.
W badaniu znalazły odzwierciedlenie także negatywne stereotypy - ponad połowa badanych przedsiębiorców (52 proc.) napotkała tego typu reakcje o swojej działalności, a jedna trzecia (34 proc.) twierdzi, że mają one realny wpływ na prowadzenie biznesu, najczęściej w relacjach z klientami (27 proc.) i pracownikami (22 proc.). Co siódmy przedsiębiorca (14 proc.) przyznaje, że spotyka się z określeniem "kombinatorzy", a co dziesiąty z etykietą "nieuczciwi" (10 proc.) czy "oszuści/cwaniacy" (9 proc.).
Główną motywacją do założenia działalności jest dla przedsiębiorców pragnienie niezależności. Tak stwierdziła większość zarówno Polaków, jak i biznesmenów (odpowiednio 59 proc. i 60 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: pasja do wybranej dziedziny (36 proc. w obu grupach), kontynuacja rodzinnej tradycji (36 proc. wg ogółu społeczeństwa) oraz brak satysfakcji z pracy na etacie (około jedna trzecia ankietowanych w każdej z grup).
Badanie wykazało duże różnice są w postrzeganiu źródeł finansowania działalności. Podczas gdy przedsiębiorcy deklarują, że najczęściej korzystają z własnych zasobów lub pomocy rodziny (55 proc.), to ogół społeczeństwa jest przekonany, że głównym źródłem finansowania biznesów jest kredyt (58 proc.).
Duże obciążenia
Zarówno przedsiębiorcy, jak i Polacy uważają, że droga do sukcesu w biznesie prowadzi głównie przez wytrwałość i ciężką pracę.
– Prowadzenie własnej firmy to nie tylko szansa na niezależność czy potencjalne wyższe dochody, ale przede wszystkim ogromny wysiłek, ryzyko i odpowiedzialność. Większe firmy mają doradców, którzy pomagają im w sprawach podatkowych i księgowych, mniejsze muszą się z tym tematem mierzyć samodzielnie, spędzając dużo czasu na studiowaniu i wdrażaniu przepisów - mówi Robert Rękas, prezes zarządu PSH Lewiatan.
Ważna jest również innowacyjność i kreatywność. Ciekawe różnice pojawiają się przy ocenie znaczenia kapitału – badani Polacy przypisują mu większą wagę (46 proc.) niż sami przedsiębiorcy (37 proc.). Podobnie jest z rolą znajomości i powiązań – według 43 proc. Polaków są one kluczowe dla sukcesu, podczas gdy wśród przedsiębiorców uważa tak prawie 10 proc. mniej respondentów.
Badanie pokazuje również, co powstrzymuje Polaków przed założeniem działalności. Najczęściej wskazywane bariery to wysokie podatki i składki społeczne (32 proc.) oraz brak odpowiedniego kapitału na start (27 proc.). Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem działalności, podczas gdy mężczyźni bardziej boją się biurokracji i skomplikowanych przepisów.
– W sumie aż 72 proc. przedsiębiorców mówi, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. Jest potrzeba redukcji obciążeń administracyjnych, uproszczenia przepisów oraz zapewnienia przewidywalności regulacji - podkreśla Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP.