Czytasz dzięki

Jak pracować z domu

opublikowano: 29-03-2020, 22:00

Praca zdalna dla niektórych nie jest ani przyjemna, ani efektywna. W dobie światowej epidemii koronawirusa jest jednak niezbędna.

Wprowadza ją coraz więcej firm na świecie, słuchając zaleceń rządów i epidemiologów.

„Mamy obecnie do czynienia z największym światowym eksperymentem związanym z pracą zdalną” — napisał na swoim portalu Bloomberg. O tym, czy gospodarka zda ten egzamin, przekonamy się wkrótce. Na razie możemy sprawdzić, co mają do powiedzenia na ten temat azjatyccy pracownicy, którzy po wielu tygodniach domowej kwarantanny wracają do biur. Co zrobić, żeby ten czas wykorzystać najlepiej radzi Bloomberg, powołując się na rady swoich pracowników z Azji, którzy na pracę zdalną zaczęli przechodzić już w styczniu. Bloomberg zapytał o to 400 swoich dziennikarzy pracujących na stałe w Azji. Oto ich rady:

1. Zwiększaj produktywność

Nie pracuj w piżamie. „Jeśli twoja praca zaczyna się o 8:00, nie wstawaj z łóżka o 7:59. Daj sobie trochę czasu na obudzenie się, wypij kawę, zrób śniadanie, zwłaszcza jeśli nie jesteś typem rannego ptaszka” — mówi Eric Lam, reporter z Hongkongu. Chodzi o to, że aby efektywnie pracować, musisz czuć się świeży, wypoczęty. Trzeba też poczuć się „jak w pracy”. To psychologiczna sztuczka, która pozwoli skupić się na pracy, a nie na tym, co zwykle robimy w domach. Dla mężczyzn — dodaje portal — „ogólcie się przed pracą”. Co więcej — dobrze jest stworzyć sobie przestrzeń biurową, aby czuć komfort pracy (mieć odpowiednie światło, wygodne biurko itd.).

2. Wyznacz granice

„Kiedy mieszkasz w pracy, łatwo zostać w niej po godzinach” — ostrzega Bloomberg. Pytani przez portal pracownicy mówili, że na początku „ciężko im było uwierzyć, jak szybko mija dzień, gdy pracuje się w domu, w porównaniu z tym, jak mijał, gdy pracowali w biurach”.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

3. Co zrobić z dziećmi

Tu nie ma dobrej rady. „Nie budź ich tak długo, jak tylko się da”. Co jeszcze — „kup więcej zabawek, kredek i kolorowanek”.

4. Unikaj izolacji

Dla osób przyzwyczajonych do pracy w gwarnych open space’ach praca w domu może być większym wyzwaniem. „Ja staram się wykonać co najmniej jeden telefon dziennie, tylko po to, żeby z utrzymać służbowy kontakt, z kimkolwiek” — mówi Jihye Lee, pracownik Bloomberga w Seulu. Kontakt jest ważny także po pracy. Jeśli twój narzeczony lub narzeczona jest daleko i nie macie możliwości się spotkać, można obejrzeć ten sam film, będąc na Skype.

5. Dbaj o zdrowie

„Dodatkowe kilogramy i stan letargu — to może cię dopaść szybciej, niż myślisz” — przestrzega portal. Rada? „Porozciągaj się rano albo podczas pracy w pracy”. Unikaj siedzenia na kanapie przez cały czas.

6. Zrób listę rzeczy do zrobienia

Praca zdalna to też dodatkowy czas, który zwykle poświęcamy na dojazdy. Czas na dodatkowe plany i dla bliskich, w tym na czas z dziećmi. Pamiętaj o tym — zrób listę tego, co dla ciebie ważne — puentują dziennikarze. Bo czas pracy zdalnej mija szybciej, niż się wydaje. [AR, BLOOMBERG]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane