Jak prawidłowo opłacić cło

opublikowano: 24-10-2017, 22:00

Niepoprawna klasyfikacja taryfowa towarów może rodzić ogromne koszty po stronie przedsiębiorcy. A o błąd nietrudno.

Każdy eksporter i importer musi poprawnie sklasyfikować wieziony przez siebie towar. Nadanie właściwego kodu zgodnie z taryfą celną determinuje nie tylko wysokość cła, ale także wymogi oraz ograniczenia dla handlu z krajami spoza Unii Europejskiej. Klasyfikacja towarowa nie zawsze jest jednak oczywista, a błędnie nadany kod łatwo przekłada się na dodatkowe koszty.

— Warto pamiętać, że kod użyty w momencie odprawy importowej bądź eksportowej podlega weryfikacji również post factum przez władze celno-skarbowe. Jeżeli przedsiębiorca błędnie go nada i w efekcie zapłaci za cło mniej, niż powinien, to w przypadku kontroli będzie musiał nie tylko wyrównać różnicę w stawce, ale zostanie też obciążony odsetkami. Wyobraźmy sobie skalę konsekwencji finansowych, jeżeli wartość towaru wynosi kilka milionów złotych, a stawka celna np. 12 proc. — zwraca uwagę Marta Piech-Ogurek, starszy ekspert ds. celnych z firmy Rusak. Ponadto niepoprawna klasyfikacja może skutkować utraconymi korzyściami dla firmy, jeżeli kwota, którą uiści przedsiębiorca, powinna być o wiele niższa niż stawka cła idąca za prawidłowym kodem.

— Jest możliwość złożenia wniosku o zwrot nadpłaconych należności, ale trzeba to odpowiednio umotywować i opatrzyć wyjaśnieniami — mówi Jakub Kwieciński, starszy analityk w firmie Rusak. Jego zdaniem, o pomyłkę przy klasyfikacji taryfowej towarów nietrudno. Obowiązująca w UE Wspólna Taryfa Celna TARIC jest usystematyzowanym wykazem grup towarowych, z podziałem na sekcje, działy i pozycje, opatrzone dodatkowymi uwagami mającymi pomóc w nadaniu towarowi odpowiedniego kodu. Po wstępnej analizie danego produktu i umiejscowienia go na właściwej pozycji w taryfie musimy być pewni, czy noty oraz uwagi do sekcji bądź działu nie wykluczają go z danej pozycji.

— Częsta pomyłka to niezwracanie uwagi na interpunkcję. A przeoczenie choćby znaku przestankowego potrafi zmienić brzmienie wykluczenia, nakazu czy też wyjaśnienia, co może skutkować niepoprawną klasyfikacją — zwraca uwagę Marta Piech-Ogurek.

Ponadto ważna jest liczba myślników, pomagająca stwierdzić, na której pozycji towar zostanie umiejscowiony. Dwukropek natomiast wskazuje, że istnieje dodatkowa informacja dotycząca opisu, a średniki w opisie nagłówków są używane do rozdzielenia niepowiązanych ze sobą pojęć. Zwykle oznaczają słowo „lub”. W zależności od kontekstu przecinki znaczą „i” albo „lub”, ale oddzielają też opisy ograniczające klasyfikację konkretnego dobra. — Np. nazwa nagłówka 07.08 „Warzywa strączkowe, łuskane lub niełuskane, świeże lub schłodzone” oznacza, że warzywa strączkowe mogą być łuskane lub niełuskane, ale muszą być ponadto świeże bądź schłodzone — podkreśla Jakub Kwieciński.© Ⓟ

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane