Jak przygotować umowę leasingu

Sylwia Wedziuk
28-01-2018, 22:00

Oprocentowanie, dodatkowe opłaty, kary, reklamacje — na te elementy warto zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy z leasingodawcą.

Co zrobić, kiedy wydanie przedmiotu leasingu przez dostawcę się opóźnia, wysokość stóp procentowych się zmieniła lub leasingowany sprzęt został zniszczony w wypadku? Odpowiedzi na takie i wiele innych wątpliwości przedsiębiorca powinien znaleźć w ogólnych warunkach umowy leasingu (OWUL).

— Dokument ten określa konkretne zasady postępowania w różnych sytuacjach, zarówno standardowych, jak i losowych — tłumaczy Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w BZ WBK Leasing. Aby uniknąć niespodzianek, o odpowiednie zapisy warto zadbać osobiście. Istotnym aspektem jest choćby oprocentowanie. Najlepiej, żeby wysokość odsetek była w jasny sposób skorelowana ze stopą WIBOR albo stała, czyli niezależna od zmiany rynkowych stóp procentowych.

Warto zwrócić uwagę na ewentualne dopłaty dodatkowe. Najczęściej pojawiają się w sytuacji, kiedy przedsiębiorca oczekuje dodatkowych działań od leasingodawcy (np. aneksu do umowy) albo nie dopełnia obowiązków określonych w umowie czy też OWUL (np. nie dostarczyłw terminie dokumentów albo nie opłacił ubezpieczenia).

Problematyczne mogą okazać się też kary umowne. Ekspert uspokaja jednak, że nie grożą one nikomu, kto przestrzega obowiązków i terminów określonych w OWUL. Leasingodawcy najczęściej nakładają kary na firmy, które nie przekazują odpowiednich dokumentów lub nie zwracają przedmiotu leasingu w ustalonym terminie. — Warto też pamiętać o zadaniach, które pojawiają się w momencie zakończenia umowy. Ich prawidłowe wykonanie sprawi, że proces odbędzie się sprawnie i pozwoli uniknąć kar za zwłokę oraz konieczności dostarczania dodatkowych dokumentów — podkreśla Mariusz Włodarczyk.

Warto uregulować kwestie przedterminowego rozwiązania umowy, a więc określić, w jakich przypadkach będzie to możliwe i z jakimi warunkami finansowymi należy się liczyć.

— Część leasingodawców poza kapitałem pozostałym do spłaty pobiera w takich przypadkach także przyszłe zdyskontowane odsetki lub zryczałtowaną opłatę. Różnie bywa też traktowana kwota odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń i pieniędzy ze sprzedaży odzyskanego przedmiotu leasingu. Gotówka z tych źródeł powinna zmniejszyć zadłużenie klienta wobec firmy leasingowej. Na jego konto może trafić również ewentualna nadwyżka — mówi Mariusz Włodarczyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Jak przygotować umowę leasingu