Jak rosnąć w siłę

Agnieszka Ostojska-Badziak
19-12-2003, 00:00

Zaczynali od świec woskowych. Prawie 170 lat później korporacja sprzedaje produkty w 40 kategoriach. Myją, sprzątają, ubierają, pachną, smakują. W 1837 roku w Cincinnati w stanie Ohio dwóch lokalnych przedsiębiorców — William Procter i James Gamble — założyło niewielką firmę. Kapitał spółki: 7 tys. dolarów. Pierwszymi produktami P&G są świece woskowe. W 1859 roku sprzedaż spółki z Cincinnati przekroczyła milion dolarów, a firma zatrudniała 80 pracowników. W czasie wojny secesyjnej zawierała kontrakty z armią Unii na dostawy mydła i świec. W 1879 roku James Norris Gamble, syn założyciela firmy, chemik z zawodu, rozwinął technologię produkcji pierwszego białego mydła, które — ze względu na kolor — otrzymało nazwę Ivory (czyli kość słoniowa).

W 1887 roku, chcąc wzmocnić identyfikację pracowników z przedsiębiorstwem i rozbudzić większe poczucie odpowiedzialności za jego losy, zarząd Procter & Gamble ustanowił — pionierski w owych czasach — program przyznawania pracownikom akcji spółki.

W 1915 roku kompania otwarła pierwszą fabrykę poza USA — w Kanadzie. Na początku lat 30. XX stulecia zaczęła nadawać reklamę swoich produktów w czasie popularnych seriali radiowych (od tego czasu do seriali radiowych, a później telewizyjnych, przylgnęło określenie „opery mydlane”).

W 1934 r. umarł William Cooper Procter — ostatni przedstawiciel rodzin założycieli firmy, sprawujący bezpośrednie kierownictwo. W 1937 roku firma obchodziła 100-lecie działalności, sprzedaż P&G przekroczyła zaś 230 mln dol. Wtedy to, 5 miesięcy po debiucie telewizji w USA, firma przygotowała pierwszą reklamę telewizyjną (mydła), która została wyemitowana podczas pierwszej transmisji meczu baseballowego w Stanach.

W 1954 roku koncern z Cincinnati otwierało pierwszą placówkę w Europie, biorąc w leasing fabrykę detergentów w Marsylii. Rok później P&G wprowadził na rynek rewolucyjną nowość: pastę do zębów z fluorem marki „Crest”, która o wiele skuteczniej niż inne dostępne wówczas pasty do zębów zwalcza próchnicę. W 1961 roku firma zaproponowała klientom inny przełomowy produkt: pieluszki jednorazowego użytku (nazwa „pampers” szybko zaczyna być rzeczownikiem pospolitym.

W 1980 roku wartość sprzedaży P&G przekroczyła 10 mld USD. U schyłku lat 80. koncern stworzył pierwsze joint venture w Chinach. W 1991 roku koncern rozpoczął działalność w Europie Środkowej — m.in. w Polsce. W 1993 roku wartość sprzedaży koncernu przekroczyła 30 mld dolarów. Po raz pierwszy w historii firmy ponad połowę przychodów ze sprzedaży koncern odnotowuje poza USA. Dziś Procter & Gamble sprzedaje 40 kategorii produktów w ponad 140 krajach świata. Ma 60 fabryk na całym świecie, zatrudniających 98 tys. pracowników. Do czerwca 2003 r. wartość sprzedaży firmy wyniosła 43,4 mld dol. z zyskiem — 5,2 mld dol. W portfolio firmy jest 13 marek, które przyniosły co najmniej 1 mld dol. wpływów. Zaliczana jest do grupy 10 największych firm amerykańskich i 30 światowych. Roczne nakłady na badania i rozwój nowych produktów przekraczają 1 mld USD!

Firma wspiera olimpiady specjalne osób niepełnosprawnych. Współorganizuje akcje charytatywne, w tym — w Polsce — „Podaruj dzieciom słońce”, dzięki której gromadzone są fundusze na zakup lekarstw i sprzętu medycznego dla potrzebujących.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska-Badziak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Jak rosnąć w siłę