Jak rozliczyć podatek z akcji bankruta

Ekspert podatkowy radzi

Pytanie czytelnika „PB”: Chcę sprzedać w drodze umowy cywilnej akcje spółki, które kupiłem na rynku regulowanym. Obecnie spółka jest w likwidacji i jej akcje mają jedynie formę dokumentu (są wyrejestrowane z KDPW). Czy muszę do urzędu skarbowego przesłać kopię zawartej umowy cywilnej, ewentualnie udokumentowanie, po jakiej cenie nabyłem akcje na rynku regulowanym (zlecenia kupna z biura maklerskiego)? Czy w koszty uzyskania przychodu mogę wrzucić całą operację związaną ze sprzedażą tych akcji, np. kupiłem akcje na rynku regulowanym za 1000 zł, a sprzedaję na umowę cywilną za 1 zł?

ROBERT MORAWSKI

ekspert podatkowy CDM Pekao

W przypadku akcji mających formę dokumentu, odpłatne ich zbycie może, ale nie musi, zakończyć się otrzymaniem informacji PIT-8C. Jeśli więc uzyskamy przychód z odpłatnego zbycia „papierowych” akcji, a nie otrzymamy informacji PIT-8C, dane dotyczące takiej transakcji musimy wprowadzić do zeznania PIT-38 (patrz rubryki: 22 i 23), posługując się innymi dokumentami. Należy pamiętać, że wraz z zeznaniem podatkowym nie wysyłamy do urzędu skarbowego żadnych dokumentów. Niezbędne są one tylko wtedy, gdy organ podatkowy zwraca się do nas o wyjaśnienie lub udokumentowanie określonych danych podatkowych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Tak więc czytelnik powinien przechowywać we własnym archiwum wszystkie te dowody, które w przyszłości mogą być niezbędne w celu wykazania, że osiągnął określony przychód (np. umowa, wyciąg z rachunku bankowego) czy poniósł udokumentowane wydatki — np. wyciąg z rachunku inwestycyjnego, jeśli nabył akcje za pośrednictwem brokera, wyciąg z rachunku bankowego, jeśli wydatki na nabycie nie były ponoszone za pośrednictwem brokera,inne dowody zapłaty za nabywane akcje. Jak w każdym innym przypadku, gdy dokonujemy odpłatnego zbycia papierów wartościowych, po stronie przychodów powinniśmy wykazać faktycznie uzyskaną należność z tytułu sprzedaży akcji, a po stronie kosztów wszystkie wydatki, które poniesiono na ich nabycie. W opisanym przypadku przychodem byłaby więc kwota 1 zł, a kosztem uzyskania 1000 zł. Tak określone przychody i koszty należy zsumować z innymi przychodami i kosztami wykazywanymi (odpowiednio) w rubrykach 20, 21, 22 i 23 deklaracji PIT-38.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane