Ostatnio Sąd Apelacyjny przychylił się do decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), zgodnie z którą spółka Aflofarm Farmacja musi zapłacić karę w wysokości ok. 26 mln zł. Powód? Wprowadzała konsumentów w błąd w reklamach suplementów diety na zatoki. Spoty dotyczyły produktów RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior.
– Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał, że prezes UOKiK miał słuszność i jest także władny, na równi z inspekcją sanitarną, do kontroli reklamy i znakowania żywności, w tym suplementów diety – mówi dr Joanna Uchańska, radca prawny, partner w Kancelarii Chałas i Wspólnicy.
Właściwości produktu
Zauważa, że według prezesa UOKiK reklamy wprowadzały konsumentów w błąd, jeśli chodzi o przeznaczenie i właściwości produktów, a także ich przydatność i korzyści, jakie można osiągnąć podczas ich spożywania.
Przedstawiciele UOKiK tłumaczą, że RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior to suplementy diety, czyli żywność. Spółka Aflofarm Farmacja prezentowała je w reklamach w taki sposób, aby ich klientom wydawało się, że wspomniane produkty mają właściwości lecznicze. Prezes UOKiK zakwestionował to, natomiast Sąd Apelacyjny uznał, że jego decyzja była prawidłowa.
– Na spółkę została nałożona kara pieniężna w wysokości ok. 26 mln zł i obowiązek publikacji wspomnianej decyzji m.in. na stronie internetowej firmy przez sześć miesięcy – wyjaśnia Joanna Uchańska.
Zwraca uwagę, że edukacja na temat tego, jak ważna dla zdrowia jest żywność i czym są produkty lecznicze jest dla konsumentów kluczowa.
– Odpowiedzialne prowadzenie biznesu wymaga od przedsiębiorcy również działań edukacyjnych. Nie ma tu miejsca na wprowadzanie konsumentów w błąd. Podobnie jest w przypadku reklamy, która powinna rzetelnie prezentować produkt lub usługę – podkreśla Joanna Uchańska.
Weź udział w kongresie ”Prawo Konsumenckie”, 22-23 czerwca, Warszawa >>
Dostęp do wyników badań
Zaznacza, że konsument ma prawo do wiedzy o składnikach wyrobu i badaniach naukowych na jego temat, aby mógł świadomie podjąć decyzję zakupową.
– Przekazywanie nieprawdziwych czy wprowadzających w błąd informacji o produktach jest niedopuszczalnym działaniem ze strony firmy. Decyzje prezesa UOKiK i Sądu Apelacyjnego są dowodem na to, że przedsiębiorcy powinni podchodzić do reklam suplementów diety z wielką ostrożnością. W przeciwnym razie straty finansowe i wizerunkowe firmy mogą być niebagatelne – podkreśla Joanna Uchańska.