Jak trwoga, to do doradców

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 11-05-2015, 00:00

Oferta agencji pracy w Polsce nie odstaje od znanej w krajach zachodnich. Gorzej ze współpracą z publicznymi służbami zatrudnienia

W Polsce jest zarejestrowanych 5,5 tys. agencji zatrudnienia.

Od zachodnich sąsiadów różni nas sposób korzystania z usług HR. Tamtejsze firmy z wyprzedzeniem planują korzystanie z usług agencji doradztwa personalnego. Wcześniej dzielą się planami, potrzebami. Wspólnie wybierają optymalne rozwiązania i decydują, kiedy ma nastąpić ich realizacja. W Polsce zbyt rzadko ustala się strategię razem z doradcami z zewnątrz — mówi Piotr Mazurkiewicz, partner w firmie doradztwa personalnego HRK.
Zobacz więcej

ZBYT SPONTANICZNIE:

Od zachodnich sąsiadów różni nas sposób korzystania z usług HR. Tamtejsze firmy z wyprzedzeniem planują korzystanie z usług agencji doradztwa personalnego. Wcześniej dzielą się planami, potrzebami. Wspólnie wybierają optymalne rozwiązania i decydują, kiedy ma nastąpić ich realizacja. W Polsce zbyt rzadko ustala się strategię razem z doradcami z zewnątrz — mówi Piotr Mazurkiewicz, partner w firmie doradztwa personalnego HRK. ARC

To daje naszemu krajowi trzecie miejsce w Europie po Wielkiej Brytanii i Niemczech. Na dużo większym rynku we Włoszech działa około 100 agencji, a w Hiszpanii nieco ponad trzysta.

— Rynek agencji w Polsce jest jednak bardzo rozdrobniony. 40 proc. to firmy jednoosobowe. Działają już u nas praktycznie wszystkie duże zachodnie firmy doradztwa personalnego. Kolejne, żeby nie tylko u nas zaistnieć, ale i prężnie działać, muszą nieustannie się rozwijać i zaproponować coś nowego — uważa Anna Wicha, dyrektor generalny agencji zatrudnienia Adecco Poland i Polskiego Forum HR.

Również Piotr Mazurkiewicz, partner w firmie doradztwa personalnego HRK, twierdzi, że rynek agencji zatrudnienia i firm doradztwa personalnego jest w Polsce dojrzały i nie odbiega jakością usług HR od krajów zachodnich.

— Oferujemy kompleksowe usługi: rekrutację, szkolenia, outplacement, sesje assessment & development centre, outsourcing kadr i płac, badania wynagrodzeń i wiele pokrewnych działań. Dzięki temu pracodawcy mają do dyspozycji pełne spektrum narzędzi HR — mówi Piotr Mazurkiewicz.

My a Zachód

Zdaniem przedstawiciela HRK od zachodnich sąsiadów różni nas sposób korzystania z usług HR.

— Tamtejsze firmy z wyprzedzeniem planują korzystanie z usług agencji doradztwa personalnego. Wcześniej dzielą się planami, potrzebami. Wspólnie wybierają optymalne rozwiązania i decydują, kiedy ma nastąpić ich realizacja. W Polsce zbyt rzadko ustala się strategię razem z doradcami z zewnątrz. Z reguły przedsiębiorstwa próbują same przeprowadzić wszystkie działania i dopiero w ostatniej chwili zlecają je firmie rekrutacyjnej. Jednocześnie stawiają wysokie wymagania co do profilu kandydata i szybkości jego znalezienia. Za wyższymi niż na Zachodzie oczekiwaniami nie idą wyższe stawki. Wciąż w Polsce wynagrodzenia dla firm doradztwa personalnego są o jedna trzecią niższe niż w krajach starej Unii — narzeka partner HRK. Które usługi doradztwa personalnego cieszą się największym zainteresowaniem?

— Z chęcią pozyskania najlepszych pracowników i ich zatrzymania w firmie wiąże się wzrost zapotrzebowania na usługę employer brandingu. Stosunkowo mniej popularny jest wśród pracodawców outplacement. W Polsce najczęściej wykorzystuje się go podczas zwolnień grupowych. A to niezwykle przydatne narzędzie również w przypadkach indywidualnych, pomagające firmie zwiększać renomę odpowiedzialnego pracodawcy — twierdzi Piotr Mazurkiewicz.

Od niedawna agencje świadczą usługi tzw. contractingu przeznaczone zwłaszcza dla specjalistów IT.

— Podobne rozwiązanie stosowane od lat w Niemczech obejmuje zatrudnienie specjalistów wielu branż w ramach firmy rekrutacyjnej świadczącej usługi na rzecz innego podmiotu. Spowodowało to, że na niemieckim rynku pracy wielu specjalistów zaraz po studiach szuka zatrudnienia bezpośrednio w firmie rekrutacyjnej, nie starając się o posadę w konkretnych przedsiębiorstwach budowlanych, informatycznych i innych — mówi Mirosława Jemioło, lider rozwiązań z zakresu zarządzania talentami w Hays Poland. Podobnie jak w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii i Skandynawii rośnie u nas popularność Assessment Centre (centrum oceny), które stosuje się już nie tylko podczas rekrutacji najwyższej kadry kierowniczej, ale także specjalistów.

Prywatno-państwowa współpraca

Zdaniem Anny Wichy nasz rynek agencji zatrudnienia od modelu zachodniego różni wiele, ale najbardziej bolesna jest niewystarczającawspółpraca z publicznymi służbami zatrudnienia. A szkoda, bo agencje mają wiele do zaoferowania: wyspecjalizowanych pośredników pracy i doradców zawodowych, ale przede wszystkim kontakty z pracodawcami i gotowe miejsca pracy. Będąc bliżej rynku konsultanci intensywnie analizują rynek i identyfikują potrzeby zatrudnieniowe pracodawców.

— Widzimy zatem ogromny, niewykorzystany potencjał na polu współpracy publicznych służb zatrudnienia z prywatnymi agencjami. Tymczasem odbiorcami prawie wszystkich dotychczasowych działań prowadzonych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego są głównie osoby długotrwale bezrobotne, które nie mają żądnej motywacji do podjęcia pracy i którymi agencje się nie zajmują — mówi Anna Wicha.

Gdy agencja szuka pracownika dla swojego klienta, może jedynie poprosić urzędnika z urzędu pracy o wywieszenie w nim oferty. Nie ma żadnych ogólnopolskich wypracowanych formuł współpracy. Dlatego Polskie Forum HR, któremu przewodzi Anna Wicha, proponuje uzupełnienie lub stworzenie nowego Centralnego Rejestru Bezrobotnych o informacje o kompetencjach i doświadczeniu danego kandydata oraz udostępnienie go agencjom pracy i pracodawcom, a także umożliwienie publikowania w nim ofert pracy dla osób bezrobotnych. To zdecydowanie skróci i uprości komunikację, a co najważniejsze pozwoli efektywniej dopasowywać kandydatów do konkretnych ofert pracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu