Digital marketing to specjalizacja, która prężnie się rozwija. Zarządzanie obecnością marek w cyfrowej przestrzeni ma duże znaczenie, ponieważ internet coraz częściej pojawia się w ścieżce zakupowej współczesnego konsumenta.

Co to jest digital marketing?
Digital marketing to nic innego jak marketing w cyfrowej formie. Tym terminem określa się wszelkie działania promocyjne, których marki podejmują się w obrębie internetu oraz innych mediów. Mowa więc na przykład o reklamach czy całych kampaniach marketingowych, ale nie tylko.
Jak pracuje się w digital marketingu? Specjaliści z tego zakresu odpowiadają tak naprawdę za całościową komunikację marek w przestrzeni cyfrowej. W zakresie ich kompetencji i zadań znajdują się więc aspekty związane z prowadzeniem social mediów, tworzeniem contentu na firmowe blogi lub strony internetowe czy nawet realizowaniem e-mail marketingu.
Warto jednak zaznaczyć, że nadrzędnym zadaniem i celem specjalistów z zakresu digital marketingu jest budowanie wśród odbiorców świadomości na temat marki. Dobrze zaplanowana komunikacja, która uwzględnia oczekiwania czy potrzeby docelowej grupy produktu lub usługi, jest w stanie zapisać się w umyśle odbiorców. Tym samym może przekonać ich do skorzystania z oferty danej marki.
Digital marketing a zapotrzebowanie rynkowe
Digital marketing to segment, który obecnie cieszy się dużą popularnością. Obecny postęp technologiczny sprawia, że komunikacja dotycząca produktów i usług coraz częściej i mocniej przenosi się do świata cyfrowego. Taka tendencja wynika też z zachowań, które przejawiają dzisiejsi konsumenci.
Ponad 3/4 Polaków deklaruje, że korzysta z e-commerce. Dodatkowo badania wykazują, że blisko 80% kupujących poświęca sporo czasu na przeprowadzenie researchu na temat marki lub usługi. Co więcej, przy takiej internetowej ocenie marki konsumenci przeznaczają na ten proces dłuższą chwilę niż w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym.
Z tego względu niezwykle ważne jest to, jak marka oraz jej usługi prezentują się w cyfrowym świecie. Brak informacji o danym podmiocie, a także niezbyt przyjazna lub mało przejrzysta komunikacja to aspekty, które odstraszają potencjalnych klientów.
Wszystkie te aspekty sprawiają, że marki coraz częściej i chętniej inwestują w odpowiednio stargetowaną, wielokanałową i długofalową komunikację w cyfrowej przestrzeni. Z tego względu zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu digital marketingu jest obecnie bardzo duże. Co więcej, prognozy wskazują, że w najbliższym czasie raczej nie zamierza ono spadać.
Jakie są ścieżki rozwoju w digital marketingu?
Duże zapotrzebowanie na digital marketing sprawia, że przed ekspertami z tej dziedziny otwierają się liczne drzwi. Atrakcyjność marketingu cyfrowego wynika również z tego, że oferuje on naprawdę wiele ścieżek rozwoju. W obrębie tej dziedziny można wyróżnić kilka specjalizacji.
W digital marketingu pracują na przykład fachowcy od SEO (Search Engine Optimization). Odpowiadają oni za tworzenie strategii contentowych, które zapewniają markom dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Obok specjalistów SEO nie może zabraknąć osób od content marketingu. Twórcy oraz dystrybucja treści to w końcu podstawy element, który pozwala zaistnieć w przestrzeni internetowej. Warto jednak podkreślić, że specjaliści od content marketingu zajmują się nie tyle kreowaniem reklam, ile treści wartościowych dla klienta. Mowa tu na przykład o treściach blogowych czy poradnikowych.
Natomiast za bezpośrednią promocję produktów lub usług odpowiadają SEM specjaliści. Dbają oni o kwestie związane z płatnym reklamami, które pojawiają się w wyszukiwarkach pod organicznymi wynikami na daną frazę. To właśnie dzięki nim marka oraz jej produkt może zostać skorelowany w świadomości konsumenta z potrzebą, z którą zwrócił się on do internetu.
W obrębie digital marketingu funkcjonują też specjaliści od social media czy marketingu afiliacyjnego. Obecność marki w mediach społecznościowych daje możliwość zdobycia uwagi internautów i potencjalnie nowych klientów. To samo zapewnia afiliacyjna współpraca z influencerami, którzy promują markę w swoich kanałach.
© ℗