Jak wykształcić sobie pracownika

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 01-10-2012, 00:00

Rozmowa z Piotrem Palikowskim, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami (PSZK)

Jeśli pracodawcy nie będą się angażowali w edukację — i to na różnych poziomach — to bezrobocie absolwentów będzie rosło.

„Puls Biznesu”: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z PSZK organizuje przedsięwzięcie Biznes dla edukacji. Na czym to polega?

Piotr Palikowski, prezes PSZK: Zaczynamy od konkursu przeznaczonego dla firm, które mają problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników, i dla tych, którym zależy na budowie wizerunku dobrego pracodawcy. Ma on wyłonić przedsiębiorstwa, które we współpracy z wybranymi przez siebie szkołami i uczelniami zrealizują dwuletnie programy edukacyjne. Konkurs daje przedsiębiorcom możliwość wykształcenia potencjalnych pracowników. Biznes dla edukacji jest adresowany przede wszystkim do HRowców, menedżerów i właścicieli firm. Chcemy ich wesprzeć w przygotowaniu wykwalifikowanych pracowników, a studentom i uczniom pomóc w aktywnym przygotowywaniu się do pracy.

Ale przecież niektóre firmy są obecne na uczelniach. Ich przedstawiciele prowadzą wykłady, spotykają się ze studentami.

Owszem — i to jest dobry kierunek, ale nie wystarcza. Na uczelniach obecna jest tylko garstka firm i to dużych, które są świadome, że bez marketingowej obecności w szkołach nie pozyskają najlepszych studentów. Ale luki kompetencyjne nie znikną od wystawiania na uczelniach i targach pracy bannerów czy roll-upów. Nie chodzi o to, żeby kilka przedsiębiorstw zareklamowało się w szkołach dla zdobycia kilku stażystów czy praktykantów. Chcemy, żeby pracodawcy wchodzili w głębsze relacje z ośrodkiem edukacyjnym, który ich interesuje, i byli tam stale obecni. Chcemy stworzyć merytoryczny model współpracy i uświadomić pracodawcom, że bez ich otwarcia i zaangażowania żadna szkoła ani uczelnia nie ma szans przygotować takich pracowników, jakich potrzebują firmy. Nasze przedsięwzięcie ma na celu przekazywanie uczniom i studentom wiedzy o potrzebach i wymaganiach pracodawców, organizowanie spotkań z praktykami biznesu, programów mentoringowych, praktyk w firmach, konferencji pracodawców i działań PR promujących typy kwalifikacji poszukiwane przez pracodawców. Jeśli pracodawcy nie będą się angażowali w edukację — i to na różnych poziomach — to bezrobocie absolwentów będzie rosło.

Jakie firmy mogą zgłaszać się do konkursu?

Czekamy na grupy przedsiębiorstw, bo może się zgłosić duża firma, ale w partnerstwie z małymi i średnimi. Mogą to być partnerzy biznesowi, dostawcy, kooperanci itd. W ten sposób mamy nadzieję uaktywnić również mniejsze spółki. Małe przedsiębiorstwa też mają potrzeby rekrutacyjne, a poza tym bez nich nie da się rozszerzyć skali naszego przedsięwzięcia. Zakwalifikujemy 10 grup firm.

Jakie jest zainteresowanie?

Spore. Tym bardziej, że oferujemy firmom, które zakwalifikują się do konkursu, profesjonalne wsparcie.

Na czym będzie polegało?

Nasz zespół projektowy zajmie się ułatwianiem współpracy firm z wybranymi przez nie szkołami. Każda grupa przedsiębiorstw otrzyma tzw. campus managera, którego zadaniem będzie poznanie i przekazywanie szkole potrzeb przedsiębiorstw, a przedsiębiorstwom potrzeb szkół.

MŚP mogą być tym zainteresowane? Wiele z nich walczy z kryzysem.

Zawsze może się wydawać, że są ważniejszesprawy niż angażowanie się w działania edukacyjne. Gdy jest koniunktura, priorytetem jest obsłużenie jak największej liczby klientów, a gdy jest kryzys, firmy muszą o nich walczyć. Tymczasem są branże, w których rośnie luka pokoleniowa i niektóre grupy pracowników nie mają następców. Jest tak chociażby w sektorach energetycznym czy kolejowym. Z badań wynika, że aż 80 proc. przedsiębiorstw wskazuje na problemy ze znalezieniem ludzi o odpowiednich kwalifikacjach. Oznacza to, że nie jest to problem koniunkturalny, ale strukturalny, że brakuje dopasowania podaży kompetencji do popytu rynku pracy.

Kiedy Biznes dla edukacji ruszy w szkołach i na uczelniach ?

Od drugiego semestru tego roku szkolnego, a skończy w styczniu 2015 r. Będziemy też gromadzić przykłady dobrej współpracy firm ze szkołami i uczelniami. Chcemy promować najlepsze praktyki. Marzą nam się dyskusje na te tematy w środowiskach biznesowych i w mediach. Planujemy debaty z przedstawicielami biznesu i edukacji oraz cykl seminariów. Liczymy, że nasz projekt będzie zachętą dla innych pracodawców do szczegółowej analizy stanu zatrudnienia, określenia własnych potrzeb rekrutacyjnych i modeli współpracy z placówkami edukacyjnymi.

Konkurs

Firmy zainteresowane udziałem w konkursie mogą się zgłaszać do 5 października 2012 roku. Więcej informacji: www.biznesdlaedukacji.parp. gov.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu