Ponad 44 proc. przedstawicieli MŚP uważa, że w osiągnięciu przewagi rynkowej najbardziej pomaga wysoka jakość produktów – wynika z badania Siemens Financial Services. Według 31 proc. respondentów takim elementem jest atrakcyjna cena oferowanych wyrobów, a zdaniem ponad 25 proc. klucz do sukcesu tkwi w zatrudnianiu w firmie wykwalifikowanej kadry. Coraz bardziej liczą się również dobre relacje przedsiębiorców z partnerami biznesowymi oraz terminowość.
– Zdobycie przewagi nad konkurencją wymaga pracy i zaangażowania. Przedsiębiorcy powinni skupić się m.in. na budowaniu dobrych relacji z kontrahentami i tworzeniu profesjonalnego zespołu. Wiąże się to również z inwestycjami w maszyny i urządzenia, które zapewniają wysoką jakość produkcji i są dużo mniej energochłonne niż starsze sprzęty. To szczególnie ważne, ponieważ co drugi przedstawiciel MŚP z sektora przemysłowego uważa, że największym wyzwaniem w najbliższym czasie będą właśnie wysokie ceny energii – mówi Katarzyna Kaczmarek, prezes Siemens Financial Services w Polsce.
Warto zaznaczyć, że w porównaniu z poprzednimi edycjami badania wzrosła liczba wspomnianych kluczowych przewag konkurencyjnych, na które zwracają uwagę przedsiębiorcy z branż obróbki metali, przetwórstwa tworzyw sztucznych i spożywczej.
– Jest to wynik m.in. niepewności makroekonomicznej, która sprawia, że przedsiębiorcy szukają możliwości wyróżnienia się na tle konkurencji – ocenia Katarzyna Kaczmarek.
Weź udział w konferencji “Komunikacja menedżerska”, 28 września 2023 w Warszawie >>
Grzegorz Jarzębski, szef sprzedaży Siemens Financial Services w Polsce, zwraca uwagę, że w celu wzmocnienia pozycji na rynku coraz więcej przedstawicieli biznesu redukuje koszty prowadzenia działalności.
– Warto, aby nie rezygnowali z dobrej jakości produktów. Rozwiązaniem mogą być inwestycje w odpowiedni park maszynowy. Nowoczesne maszyny i urządzenia pomagają budować długotrwałą rentowność przedsiębiorstw. Szefowie powinni dbać przy tym o wysoki standard jakości produkcji – radzi Grzegorz Jarzębski.
Podkreśla, że w obliczu zmieniającego się otoczenia rynkowego przedsiębiorcy muszą szukać nowych wyróżników, które pomogą im przebić się z niebanalnymi pomysłami.