Jak z pomocą dotacji podbić rynek amerykański

opublikowano: 11-05-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Polscy przedsiębiorcy zaistnieją ze swoimi markami w Stanach Zjednoczonych. Ułatwią im to granty, warsztaty i eksperci z PAIH.

Nie gaśnie entuzjazm eksportowy wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Część z nich rezygnuje z ekspansji zagranicznej tylko dlatego, że nie ma doświadczenia w tej dziedzinie. Ponadto brakuje im zaplecza finansowego i kadrowego. MŚP decydujące się na podbój nowych rynków w wielu przypadkach muszą uczyć się na własnych błędach. Nie dają jednak za wygraną.

– Małe i średnie firmy, które chcą zawojować nowe rynki, stają przed wieloma wyzwaniami. Warto, aby przedsiębiorcy dogłębnie przeanalizowali cel ekspansji. Istotna jest znajomość lokalnych przepisów celnych i podatkowych, a także różnic kulturowych. Firmy oprócz know-how potrzebują również solidnego zastrzyku kapitału. Warto, aby korzystały ze wsparcia instytucji publicznych zajmujących się promocją gospodarczą Polski poza jej granicami – mówi Zdzisław Sokal, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Amerykański sen:
Amerykański sen:
Przedsiębiorcy zainteresowani wejściem z biznesem do Stanów Zjednoczonych będą mogli otrzymać dotacje, wziąć udział w warsztatach dotyczących tamtejszego rynku i z pomocą eksperta przygotować strategię ekspansji.
Adobe Stock

Agencja oferuje dofinansowanie ekspansji zagranicznej w konkursie „Polskie Mosty Technologiczne” (PMT). Tym razem granty z poddziałania 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój można przeznaczyć na podbój Stanów Zjednoczonych.

– Przedsiębiorcy otrzymają kompleksowe wsparcie. Będą mogli wziąć udział w warsztatach na temat amerykańskiego rynku i przygotować strategię ekspansji z pomocą eksperta. Inna korzyść to refundacja kosztów usług prawnych, certyfikacyjnych i działań promocyjnych. Beneficjent może liczyć także na wsparcie merytoryczne specjalistów z zagranicznych biur handlowych – podkreśla Zdzisław Sokal .

Kilkanaście naborów

Warto zaznaczyć, że w ciągu ostatnich kilku lat przedstawiciele PAIH przeprowadzili w sumie 13 naborów z programu PMT. Dotyczyły m.in. krajów Afryki, Australii, Chin i Bliskiego Wschodu. Dotychczas wsparcie otrzymało łącznie 600 MŚP.

– Polscy przedsiębiorcy są bardzo kreatywni, oferują rozwiązania, na które czekają odbiorcy na całym świecie. Spora część z nich potrzebuje dofinansowania w przygotowaniu ekspansji zagranicznej. Wynika to m.in. z tego, że krótko działają na rynku, mają niewystarczające doświadczenie biznesowe i nie posiadają odpowiedniego zaplecza eksperckiego, na jakie częściej mogą pozwolić sobie duże firmy. Beneficjentom konkursu PMT dostarczamy wiedzę, kontakty i oferujemy wsparcie finansowe. Dzięki temu firmy śmielej i skuteczniej działają na nowym rynku – mówi Zdzisław Sokal.

Zwraca uwagę, że beneficjentami PMT są MŚP z różnych sektorów, w tym m.in. IT, biotechnologii, opieki zdrowotnej. Nie brakuje też przedsiębiorców z branż energooszczędnego budownictwa, spożywczej i inżynierii procesowej.

W poprzednich odsłonach konkursu najwięcej wniosków o dofinansowanie dotyczyło wejścia z biznesem do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin i Singapuru. Obecny konkurs jest już ostatnim naborem w tej edycji programu PMT. Przedstawiciele PAIH szacują, że we wszystkich edycjach strumień pieniędzy w wysokości ponad 80 mln zł popłynie do 800 firm.

Wojciech Kwiatkowski, senior menedżer w firmie doradczej SAS Advisors, przyznaje, że konkurs PMT oferuje solidne dofinansowanie dla MŚP.

– Celem poprzednich naborów organizowanych przez PAIH było wsparcie przedsiębiorców w zdobywaniu głównie azjatyckich rynków. Tym razem agencja stawia na rynek amerykański. Planuje dofinansowanie kilkudziesięciu firm w przygotowaniu strategii ekspansji i jej wdrożeniu – podkreśla Wojciech Kwiatkowski.

Pomoc de minimis

Wyjaśnia, że wsparcie jest przyznawane w postaci pomocy de minimis w kwocie do 150 tys. zł, z czego 30 tys. zł w formie bezgotówkowej na pokrycie kosztów uczestnictwa przedsiębiorcy w warsztatach eksperckich, konsultacjach ze specjalistami i na opracowanie strategii ekspansji zagranicznej. Natomiast dofinansowanie w wysokości 120 tys. zł pomoże beneficjentowi wdrożyć wspomnianą strategię na rynku amerykańskim. Będzie mógł przeznaczyć te pieniądze na usługi doradcze, działania promocyjne, udział w konferencjach i organizację spotkań z kontrahentami.

– Kluczowymi kryteriami oceny projektu, na podstawie których przyznawane będzie wsparcie, są innowacyjność produktu lub usługi, które będą oferowane przez przedsiębiorcę na rynku docelowym. Liczy się również potencjał wnioskodawcy do zaistnienia w nowym kraju i stopień przygotowania jego firmy do rozpoczęcia ekspansji zagranicznej. Dlatego istotne jest, aby przedsiębiorca przeprowadził wcześniej analizę nowego rynku pod kątem kanałów zbytu, potencjalnych klientów, partnerów handlowych i konkurencji – radzi Wojciech Kwiatkowski.

Bez wkładu własnego

Jego zdaniem sporym atutem konkursu jest możliwość otrzymania wsparcia w wysokości 100 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Jak tłumaczy, zwalnia to przedsiębiorcę z konieczności posiadania wkładu własnego. Między innymi z tego powodu nabory PMT cieszyły się dotychczas sporym zainteresowaniem wśród przedstawicieli biznesu.

– Nie inaczej powinno być i tym razem. Tym bardziej, że PAIH chce wesprzeć przedsiębiorców otwartych na największy rynek konsumencki na świecie. Jest on wymarzonym celem ekspansji zagranicznej dla wielu firm znad Wisły. Bardzo duża konkurencja na tym rynku, a także konieczność przeznaczenia sporego zastrzyku kapitału, aby na nim zaistnieć, sprawiają, że dotychczas polskie marki miały ogromne trudności w jego zdobyciu. Dlatego dofinansowanie PAIH jest niezbędne dla przedsiębiorców, którzy chcą osiągnąć większe sukcesy biznesowe w Stanach Zjednoczonych – konkluduje Wojciech Kwiatkowski.

Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.

NA CO DOFINANSOWANIE

Etap krajowy

• zakup usług eksperckich związanych z budową i oceną strategii ekspansji

Etap zagraniczny

• zakup usług doradczych dotyczących przygotowania przedsiębiorstwa i jego produktów do sprzedaży na docelowym rynku zagranicznym

• zakup usług doradczych w zakresie wzornictwa, projektowania logotypów i marek produktowych

• zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej

• pokrycie kosztów tłumaczeń

• pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem przedsiębiorców m.in. w konferencjach branżowych i imprezach targowo-wystawienniczych

• pokrycie kosztów działań promocyjno-informacyjnych, w tym m.in. tworzenia obcojęzycznych stron internetowych

ZA CO MOŻNA DOSTAĆ PUNKTY

• poziom ulepszenia produktu, usługi lub technologii proponowanej na rynki docelowe

• doświadczenie w prowadzeniu działalności eksportowej

• konkurencyjność wnioskodawcy na rynku docelowym

• wpisywanie się produktu, usługi lub technologii w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji

• prezentacja potencjalnych korzyści z udziału przedsiębiorcy w tzw. etapie zagranicznym programu PMT

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane