Jak zarobić na gadaniu [PODCAST]

opublikowano: 15-01-2021, 12:02

Podcastów można słuchać, można też na nich robić biznes. O tym, jak wygląda ten rynek na świecie i w Polsce, a także o tym, jak się ma radio, opowiadają goście “PB do Słuchania”

W Pulsie Biznesu chwaliliśmy się ostatnio poważnym osiągnięciem - otóż wszystkie odcinki naszego podcastu zostały już odsłuchane ponad milion razy, a tylko w ubiegłym roku odtworzeń było ponad 450 tys. Z tej okazji najnowszy podcast dotyczy... podcastów - tego, jak duży to rynek w skali globalnej i w Polsce, kto słucha takich audycji i jak można zarobić w tym biznesie. Jest więc sporo liczb i rozmów z ekspertami oraz praktykami rynku podcastowego, a także z ludźmi, którzy od podszewki znają radio, bez którego podcastów oczywiście by nie było.

Pierwszym gościem jest Marcin Sidelnik, lider zespołu telekomunikacji, mediów i technologii oraz partner w PwC Polska. Mówi o wartości całego polskiego rynku mediów i rozrywki, a także o tym, jaki wpływ na niego miała pandemia koronawirusa. Następnie przechodzi do charakterystyki rynku podcastowego i wspomina o najciekawszych transakcjach, do jakich na nim doszło w ostatnim czasie.

W kolejnej rozmowie gości jest dwóch. To Michał Dobrzański i Radosław Sączek z Tandem Media, czyli brokera reklamowego z grupy Agora. Panowie są autorami bardzo ciekawego podcastu "O mediach w tandemie" i wiedzą dobrze, jak wygląda polski rynek podcastów oraz jakie są jego perspektywy finansowe, bo szczegółowo zbadali słuchaczy takich audycji. Mówią o tym, jaka jest charakterystyka odbiorców podcastów, a także o potencjale marketingowym tego rynku i możliwościach zarabiania na nim pieniędzy.

Następnie głos zabiera Michał Szolc, country manager w Storytelu, czyli wywodzącej się ze Szwecji platormie audiobookowej, która w Polsce zadebiutowała prawie pięć lat temu i od tego momentu zbudowała silną pozycję na naszym rynku. Mówi o tym, jakich treści audio lubimy słuchać, jak się na nich zarabia - i pozostaje lekko sceptyczny wobec biznesowego potencjału podcastów, bo Storytel eksperymentował z nimi szeroko, ale owoce tego eksperymentu wcale mu nie posmakowały.

Czwarty gość to przedstawiciel grupy, której słucha cała Polska. Mariusz Gołda, szef marketingu Grupy RMF i członek Komitetu Badań Radiowych, mówi o tym, że radio mimo kolejnych rewolucji technologicznych i przemijających mód ciągle ma się świetnie, a także tłumaczy, w jaki sposób mierzy się słuchalność poszczególnych stacji i audycji. Wspomina też o oczywiście o podcastach.

Na koniec do "PB do słuchania" wraca Paweł Sołtys - tym razem w roli gościa, bo od końcówki ubiegłego roku rozkręca internetowe Radio 357, które rozkręca działalność dzięki pieniądzom z crowdfundingu. Rozmawiamy m.in. o tym, czy model biznesowy oparty o finansowanie społecznościowe może zadziałać na dłuższą metę - i czy da się robić radio bez reklam.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do Słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane