Jak zdobyć dofinansowanie na motoinnowacje

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-03-25 20:00

Przedsiębiorcy chcący wdrażać nowatorskie rozwiązania w branży motoryzacyjnej mogą korzystać z zachęt podatkowych i dotacji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć firmy z branży motoryzacyjnej
  • Jakie warunki muszą spełnić


Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Eksperci Ayming Polska podkreślają, że Polska ma szansę stać się hubem produkcyjnym dla branży e-mobility. Obecnie aż 30 proc. wszystkich baterii do pojazdów powstających w Europie pochodzi z naszego kraju. Polska jest największym eksporterem baterii do samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej. Jednocześnie jest znaczącym dostawcą litowo-jonowych akumulatorów samochodowych i ich komponentów. Na liście największych na świecie eksporterów podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego zajmuje 10. miejsce.

Ulga B+R

Tomasz Stańczyk, menedżer w dziale innowacji Ayming Polska, zwraca uwagę na możliwości finansowania nowatorskich projektów w branży motoryzacyjnej. Jedną z takich opcji jest ulga badawczo-rozwojowa. Wyjaśnia, że mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy, którzy opracowują nowe produkty, w tym np. nowoczesne systemy bateryjne lub prowadzą przedsięwzięcia obejmujące tworzenie infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdów elektrycznych.

— Zachęta podatkowa przysługuje też przedstawicielom biznesu, którzy ulepszają już istniejące produkty. Przedsięwzięcia mogą dotyczyć rozwijania baterii litowo-niklowo-kobaltowo-manganowych. W grę wchodzą również projekty polegające na modyfikacji procesów, w tym obejmujące wytwarzanie lub utylizację baterii, a także opracowywanie nowych usług jak zaawansowane systemy autoryzacji ładowania pojazdów elektrycznych — wylicza Tomasz Stańczyk.

Wystarczy, że projekty będą innowacyjne na poziomie przedsiębiorstwa. Nie muszą być nowatorskie na skalę województwa lub kraju.

Kolejna preferencja podatkowa, po którą mogą sięgnąć przedsiębiorcy działający w sektorze motoryzacyjnym, to ulga na prototyp. Pomaga ona twórcom innowacji przekuwać pomysły w praktyczne rozwiązania. Dzięki tej zachęcie podatkowej firmy taniej wytwarzają prototyp, a następnie produkują go i wprowadzają na rynek.

— Jeżeli w wyniku prac B+R przedsiębiorca zrealizuje produkcję próbną np. wspomnianych wcześniej systemów bateryjnych, to koszty jej przygotowania i wykonania można objąć ulgą na prototyp. Umożliwia ona odliczenie od podstawy opodatkowania 30 proc. kosztów tej produkcji i wprowadzenia nowego wyrobu na rynek. Chodzi o wydatki przeznaczone na zakup środków trwałych, w tym elementów linii produkcyjnych, materiałów i surowców, a także koszty badań, ekspertyz i przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu — wyjaśnia Tomasz Stańczyk.

Ulga na ekspansję

Ciekawym uzupełnieniem wspomnianych zachęt podatkowych jest ulga na ekspansję.

— Mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy, którzy wdrażają nowe produkty na rynku lokalnym lub rozpoczynają sprzedaż wyrobów za granicą. Konieczne jest również spełnienie jednego z trzech następujących warunków - chodzi o zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów wobec roku poprzedniego, osiągnięcie przychodów ze sprzedaży nowych produktów lub dotychczas nieoferowanych w danym kraju — tłumaczy Tomasz Stańczyk.

Zwraca uwagę na przypadki dotyczące przedsiębiorców, którzy automatyzują procesy produkcyjne, w tym np. wykorzystują roboty do montażu poszczególnych komponentów.

— Jeżeli w tym celu kupili maszyny, które są nowymi środkami trwałymi, powinni sprawdzić, czy przysługuje im ulga na robotyzację. Umożliwia ona odliczenie od podstawy opodatkowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację — podkreśla Tomasz Stańczyk.

Zastrzyk kapitału z UE

Kamila Kujawa, konsultant ds. innowacji, dotacji i ulg B+R w Ayming Polska, zachęca przedsiębiorców działających w branży motoryzacyjnej do ubiegania się także o granty na innowacyjne projekty.

— Dotowane przedsięwzięcia nie mogą być rozpoczęte przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co w przypadku ulg podatkowych nie ma znaczenia. Granty wspierają projekty B+R, inwestycyjne, w tym środowiskowe, a także wdrażanie innowacji i tworzenie centrów badawczo-rozwojowych. Wspierane przedsięwzięcia B+R muszą charakteryzować się wysokim poziomem innowacyjności. W zależności od konkursu dotacyjnego wymagana jest nowość na skalę województwa, kraju, a nawet świata. Mogą to być projekty obejmujące np. opracowanie nowej technologii produkcji baterii litowo-jonowych z nowej kombinacji surowców, z których składa się jej ogniwo — zaznacza Kamila Kujawa.